Nekrolog: Danmark har mistet en af sine store skibsingeniører
Vores kære kollega gennem rigtig mange år, Leif Wagner Smitt, født 6. december 1939, sov ind onsdag 11. juli 2020.
Leif blev ansat på det daværende Hydro- og Aerodynamiske Laboratorium i 1964 og var en af de sjældne personer, der har kunnet holde 50-års jubilæum. Han var aktiv til det sidste, hvor han havde rundet 80 år. Efter mange års tro tjeneste i Hydro- og Aerodynamisk Laboratorium (HyA), Skibsteknisk Laboratorium, Danish Maritime Institute (DMI) og senest Maritime Industry i FORCE Technology var han i de seneste år tilknyttet hydro- og aerodynamisk afdeling på konsulentbasis. Vi har således nydt godt af at kunne trække på Leifs store viden og erfaring til det sidste.
Det er klart, at Leif har haft stor betydning for aktiviteterne i Lyngby qua sin store viden og lange erfaring. Leif var kendt for sin utrættelige, pertentlige og kvalitetsprægede indsats, store viden og et unikt opfinder-gen, der ikke kan erstattes. Han har til det sidste bidraget til løsning af meget komplicerede problemstillinger til gavn for vores kunder og vores renomme.
Leif præsenterede sig ofte som polytekniker, hvilket var korrekt, da han både var dimittend fra Polyteknisk Læreanstalt i Sølvgade, og fordi titlen samtidig dækker over en fagbetegnelse for en person med hans vidtrækkende evner. Han besad nemlig solide kompetencer på en lang række tekniske fagområder, specielt inden for hydro- og aerodynamik, mekanik, materialelære, styrkelære, dynamik samt svingningslære.
Hans viden blev konstant udvidet til nye fagområder, når det viste sig nødvendigt for at løse en opgave, da han var drevet af en umættelig teknologisk nysgerrighed, der, hvis det var muligt, også skulle afprøves i praksis.
Som konstruktør var han utroligt kreativ og havde en fantastisk fornemmelse for dimensionering samt overblik over hvilke udfordringer, der kunne udpeges til at få den største opmærksomhed. Det gjorde ofte designprocessen effektiv.
Han var detaljernes mand og havde en forkærlighed for elegante mekaniske konstruktioner, der helst inkluderede eksotiske materialer, og han var altid nysgerrig og opsøgende på nye materialer og teknologier, senest f.eks. 3D-printede fjedre og de mest velegnede limtyper til dette. Fra utallige forskelligartede forsøgsopstillinger, samt ikke mindst fra sine mange private projekter, blev Leifs viden og erfaringer udbygget og afprøvet, om det så inkluderede produktion hjemme i sin egen stue eller på arbejdspladsens faciliteter.
Leif sigtede altid mod den bedste tekniske løsning og besad en faglig stolthed og ærlighed, der somme tider kunne virke kompromisløs. Det resulterede dog i, at man altid, som både kunde og kollega, kunne stole på, at ingen fejl, usikkerheder eller bekymringer forblev usagte. Herunder heller ikke Leifs egne. Leif var en dybt respekteret ingeniør hos alle de kunder, han arbejdede med gennem sin mere end 55 år lange karriere. Som kollega var det fantastisk at møde folk fra hele verden - herunder Houston, Trondheim og Genova - som Leif havde mødt gennem de mange år og lytte til den store ros, han fik for sit engagement.
Ideerne materialiserede sig oftest først med blyantskitser på ternet papir med hjælp fra HP-lommeregneren, der fulgte med Leif hjem, hvor de gode eller nye ideer ofte opstod. Selv om Excel og AutoCAD blev relevant sent i hans arbejdsliv, kastede han sig over udfordringen og blev en habil bruger.
Til det sidste udtænkte han konstruktioner til forsøgsopstillinger i slæbetank og vindfaciliteter, og han var ophavsmand eller bidragyder til væsentlige nuværende forretningsområder inden for hydro- og aerodynamiske forsøg, herunder Planar Motion Mechanism (PMM), overtrawling forsøg, VIM/VIV af platforme og svingningstestrig til brosektioner. Han var desuden meddesigner af adskillige nye vindtunneler og strømningstanken hos Sintef i Hirtshals. Udover opgaver udført på FORCE Technology i Lyngby har Leif også arbejdet for kunder på deres opgaver i andre modeltanke og faciliteter rundt om i verden. Dette skete, fordi kunder ønskede Leifs ekspertise og bistand til at sikre, at opgaverne blev gennemført sikkert og med høj kvalitet.
Som kollega og mentor vil Leif blive savnet. Han var et fyrtårn af viden, og vi er mange, der har lært rigtig meget af Leif, og vi kommer til at savne at have tilgang til den viden og iderigdom, han besad. Han havde en evne til at hjælpe og udvikle mange dygtige ingeniører, der i dag sidder spredt ud over hele verden i ledende tekniske virksomheder.
Leif syntes ofte, vi lavede for mange uinteressante opgaver, men han erkendte dog, at det var nødvendigt at lave standardopgaver for at sikre indtjening. Her var Leifs kreative evner dog også i spil og har mange gange været involveret i forbedringer, der var med til at optimere processer og tidsforbrug og dermed også økonomi.
Privat var Leif en passioneret sejler, der gennem mere end 40 år nød lange ferieture i sin Molich X, som var verdens bedste kølbåd ifølge ham selv. Almindeligvis indeholdt ferien en betydelig mængde transportsejlads, som han til tider klarerede alene. Derudover interesserede Leif sig mest for lette og hurtige flerskrogsbåde og nød i 1969 den kæmpe triumf at vinde "Little Americas Cup" i en C klasse katamaran, der havde et delvist vingesejl, hvilket stadig må betegnes som højteknologisk inden for sejlsport, og senere med forsøg på fartrekord i den revolutionerende hydrofoil-sejlbåd "Kotaha". Leif designede og byggede de fleste komponenter til sine både hjemme i villaen eller efter arbejdet på det store værksted.
I fritiden tilbragte Leif tillige ofte sin vinterferie i Norge på fjeldski, hvor det var turene uden for sporene, der havde den største interesse. Det var bestigning af toppe, der var det egentlige mål. Vinteren blev også nydt herhjemme på langrendsski i Dyrehaven eller, hvis Store Kalv i Furesøen frøs til is, kunne man være sikker på, at Leif havde været ude og prøve sin is-vindsurfer eller en lånt isbåd.