Ny IMO-rapport: Shippings CO2-udledning stiger
Det går den forkerte vej for den globale shippingsektors udledning af drivhusgasser.
Sådan kan essensen af IMO's længe ventede fjerde studie af shippings klimapåvirkning sammenfattes. Den nye 578 sider lange rapport slår fast, at i perioden 2012 til 2018 er udledningen af drivhusgasser fra handelsskibe i national og international fart samt fiskeskibe steget med 9,6 pct.
Det svarer til, at branchen udledte 1,076 mia. ton CO2-ækvivalenter i 2018.
I den samme periode er shippings andel af den samlede globale udledning af drivhusgasser steget fra 2,76 pct. til 2,89 pct.
De nye tal ændrer ved den langsigtede prognose for den maritime udledning af drivhusgasser. Med den seneste viden forventer IMO nu, at shippings udledning i 2050 vil være et sted imellem 90-130 pct. af udledningen i 2008, afhængig af en række forskellige økonomiske og energimæssige faktorer.
Det fremgår af rapporten, at det endnu er for tidligt at sige noget om, hvor stor en rolle coronakrisen kommer til at spille for shippings udledning. Det står dog klart, at udledningen vil blive markant lavere i 2020 og 2021, men det kommer næppe til at gøre den store forskel på den lange bane.
Alt afhængig af, hvor hurtigt verdenshandlen når tilbage til normale tilstande, gætter IMO på, at udledningen over de kommende årtier på grund af covid-19 kan blive "få procent lavere end forudset, som det maksimale".
- Overordnet set vil påvirkningen fra covid-19 sandsynligvis være mindre end usikkerheden i de præsenterede scanerier, fremgår det af rapportens forord.
Læs også: Driftsdirektøren: Her er de sidste forhindringer for CO2-frie færger til Tyskland