Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger
Trods corona-pandemien er Stena Line stadig midt i en modernisering af sin flåde. Det forventes, at de to færger, der nu er ved at blive bygget, bliver leveret i 2022. De er de sidste to ud af fem færger i den såkaldte 'E-Flexer-serie', som bliver bygget ved CMI Jinling Weihai Shipyard i Kina og som Stena Line har bestilt af Stena RoRo. Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.
De første to færdigbyggede færger er allerede i drift på Det Irske Hav i foråret, og den tredje færge gennemgår de sidste byggetrin og skal efter planen sættes i drift på Belfast-Liverpool-ruten i starten af 2021.
De to nye, større færger, hvis byggeri er i gang, bliver 240 meter lange med en lastkapacitet på 3.600 længdemeter, hvor de første tre er 214 meter lange og har en lastkapacitet på 3.100 længdemeter. I alt får de større færger også 50 pct. flere kahytter og senge, 30 pct. øget passagerkapacitet og 15 pct. mere lastkapacitet.
- På trods af en hård tid under COVID-19-pandemien har vi vist, hvor vigtig Stena Line er for at forbinde Europas gods- og passagertransport. Vi tror på fortsat vækst og efterspørgsel på alle vores markeder, og med de nye færger vil vi være godt rustet til fremtiden,” siger Stena Lines administrerende direktør, Niclas Mårtensson.
En mere moderne flåde
De fem færger i E-Flexer-modellen er en af verdens mest moderne og effektive RoPax-fartøjer og er i overensstemmelse med Stena Lines ambition om at være "førende inden for bæredygtig søfart", fremgår det af meddelelsen. Desuden er de designet og bygget i samarbejde med søsterfirmaet Stena RoRo.
Kendetegnet ved de fem færger i 'E-Flexer-modellen' er: En effektiv gennemførsel af på- og aflæsning på to plan på én gang, op til 30 pct. mere energieffektiv end eksisterende færger i flåden på grund af optimeret design af skrog, propeller, bulb og ror, alle fem fartøjer leveres gasklar, hvilket gør det muligt at konvertere til methanol eller LNG-drift på et senere tidspunkt, de to længere fartøjer forberedes på at blive tilsluttet landstrøm under havneophold og elektricitetsforbindelsen gør det muligt at konvertere til plug-in hybrid/elhybrid i fremtiden og så fremgår det også af meddelelsen, at Stena Lines kendetegn er "tydelig at se i valget af interiør, og designet er let og luftigt med flere store panoramavinduer", fremgår det af meddelelsen.
Det er endnu ikke offentliggjort, hvilke ruter, som de to nye, store 'E-Flexer'-færger eller de to forlængende færger, 'Stena Lagan' og 'Stena Mersey', kommer til at besejle.