Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten
Tyske e-Cap, der er specialiseret i elektriske løsninger til transportindustrien, har indledt et partnerskab med en kinesiskbaserede producent af brændselsceller Re-Fire. Samarbejdet har nu resulteret i et modulært 440 kW stort brændselscellemodul, der kan bruges på tværs af transportindustrien.
Det skriver E-Cap i en pressemeddelelse.
Systemet har desuden nu fået et AiP, Approval in Principle, fra DNV GL til brug på skibe. Det hydrogen-baserede brændselscellemodul er udviklet af e-Cap, der også leverer de omkringliggende styresystemer, mens selve brændselscellerne er leveret af Re-Fire.
Referencelisten hos Re-Fire tæller 22 mio. kørte kilometer i Kina, hvor el-drift i landtransporten er relativt udbredt, og hvor selskabet har en markedsandel på omkring 50 pct. Partnerskabet har udover landtransport og nu også skibsfart, ligeledes luftfart på agendaen.