Stena Line laver overblik over egen bæredygtighed
På trods af en vanskelig situation for færgeindustrien på grund af COVID-19 fortsætter færgerederiet Stena Line sin bæredygtige rejse. I den netop offentliggjorte bæredygtighedsoversigt ”A Sustainable Journey 2019/ 2020” præsenterer Stena Line initiativer, forbedringer og udfordringer inden for bæredygtighedsområdet samt redegør for virksomhedens ambitiøse bæredygtighedsmål.
Det skriver rederiet i en pressemeddelelse.
I bæredygtighedsoversigten rapporterer Stena Line blandt andet om en reducering af både de samlede CO2-udledninger samt per transporteret ton ombord på skibene. Nye, større og mere energieffektive skibe og brug af kunstig intelligens er nogle af de vigtige foranstaltninger, der bliver fremhævet i dette års bæredygtighedsoversigt.
320 tiltag
I løbet af 2019 reducerede Stena Line de samlede CO2-udledninger med 1,7 pct., svarende til 24.000 ton CO2 i alt. Samtidig er udledningen af CO2 per transporteret ton faldet med hele 3,6 pct., hvilket viser, at fragt via skibene er blevet meget mere energieffektiv i 2019.
Stena Line har i alt reduceret CO2-udledningen med mere end 40 pct. siden 2008, og har dermed allerede opfyldt og er hele ti år foran IMOs internationale mål for reducering af CO2 i søfart. IMO’s internationale mål for energieffektiv transport er nemlig en 40 pct reducering af CO2-udledning fra 2008 til 2030.
– Vi har høje ambitioner for vores bæredygtighedsarbejde og vores mål er at være førende inden for bæredygtig søfart. I løbet af de sidste ti år har vi løbende implementeret mere end 320 energieffektivitetsforanstaltninger og investeret i nye og mere energieffektive fartøjer, hvoraf to har været i drift i år på Det Irske Hav i foråret, siger Erik Lewenhaupt, Head of Sustainability i Stena Line.
– Vi har også løbende uddannet vores kaptajner til at operere brændstofeffektivt, og fra 2019 fik kaptajnerne en ny assistent – nemlig kunstig intelligens, forsætter han.
CO2-neutralitet i 2050
Den største udfordring for søfart generelt og for Stena Line er at opnå CO2-neutralitet inden 2050 i overensstemmelse med IMO’s internationale mål.
– At reducere vores samlede CO2-udledning er den største udfordring til dato for både Stena Line og søfarten generelt. Vi arbejder parallelt med at reducere vores fartøjers brændstofforbrug og udledning både til vands og i luften, samtidig med at vi undersøger og evaluerer fremtidens brændstoffer, siger Erik Lewenhaupt, og uddyber:
– Vi har i øjeblikket flere igangværende projekter inden for alternative brændstoffer – både verdens første methanol-drevne færge og et batteriprojekt med formålet om at lancere den fuldt batteridrevne færge Stena Elektra på ruten mellem Frederikshavn og Göteborg inden 2030.