23948sdkhjf

RAL og Eimskip klar til samsejling i næste uge

Efter et langt tilløb kan samsejlingen mellem Royal Arctic Line (RAL) og det islandske rederi Eimskip nu begynde den 10. juni, når Royal Arctic Lines atlantskib 'Tukuma Arctica' sejler ud fra Aalborg.

Det oplyser RAL i en pressemeddelelse.

Foruden 'Tukuma Arctica' vil Eimskips nybygning 'Dettifoss' blive en del af samsejlingen, hvor Reykjavik vil blive anløbet både på vej til og fra Aalborg. 

'Dettifoss' er efter levering i Kina nu på vej til Europa og vil tage sin første tur i samsejlingsregi i juli. Eimskips anden nybygning 'Brúarfoss' er forsinket og er derfor først klar til oktober, hvor samsejlingen vil blive foldet ud i sin fulde længde. 

- Det er klart, at for Royal Arctic Line er det et spændende og historisk øjeblik og en ny tid, vi går ind i. 245 års besejling af Grønland ændres. Vi står ved begyndelsen til en mere fleksibel transportløsning for Grønland, siger Verner Hammeken, CEO i Royal Arctic Line, i pressemeddelelsen.

I første omgang kommer skibene til at anløbe Nuuk, Reykjavik og Aalborg. Senere er det planen, at Aarhus, Helsingborg og Frederiksstad i Norge skal føjes til ruten

- Oprindeligt var det planen, at en polsk havneby skulle indgå i sejlplanen, men det kan vi ikke nå, så længe vi skal anløbe Aalborg, som vi kontraktligt først kan komme ud af ved udgangen af 2022, siger Verner Hammeken i en pressemeddelelse fra Aarhus Havn.

Forsinkelsen af den nye samsejling er blevet udløst af, at Eimskips tre nybygninger er blevet forsinket fra det kinesiske Guangzhou Wenchong Shipyard. Forsinkelserne skyldes blandt andet en tyfon, og senere fordi der udbrød brand i en akselgenerator på Eimskips tredje skib.

RAL kom i øvrigt ud af 2019 med både en regularitet og et resultat, der af bestyrelsen bliver anset som meget tilfredsstillende. 

Regulariteten var rekordhøj i 2019 og landede lige over 90 pct. for året af anløb til tiden for atlant- og kystskibe. Det gode vejr, rederiret oplevede det meste af året, har spillet en stor rolle heri, men også færre havarier samt god sejladsplanlægning uden om kraftige vinde har bidraget til den øgede regularitet.

Dette medførte også at rederiets miljøbelastning i form af brændstofforbrug på skibene blev reduceret med næsten 10 pct.

Resultatet før skat for 2019 blev et overskud på 27,3 mio. kroner, hvor 2018 til sammenligning gav et overskud før skat på 24,1 mio. kroner. Dermed endte resultatet signifikant over de forventninger, Royal Arctic Line havde fastholdt året igennem på mellem fem og 15 mio. kroner. 

Læs også: Nybygning leveret til Eimskip

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.216