23948sdkhjf

Seks ud af 10 danske redere forventer nedgang

62 pct. af de danske maritime topchefer forventer fald i omsætningen det kommende år, viser ny rundspørge

2019 blev et rekordår for dansk skibsfart med en samlet eksport på lige over 207 mia. kroner. Det er det højeste niveau nogensinde, og siden 2016 er eksporten kun steget.

Men forventningerne til 2020 er mere afdæmpede end de seneste år. Det viser en rundspørge, som Danske Rederier har foretaget blandt CEO’erne fra danske rederier.

Her svarer 62 pct., at de forventer et fald i omsætningen de kommende 12 måneder. Til sammenligning troede kunne otte pct. på et fald, da de blev spurgt om det samme i 2019.

FAKTA – Danske rederitopchefers syn på fremtiden

  • Mere end 62 pct. forventer fald i omsætningen.
  • 55 pct. forventer en negativ udvikling i fragtrater.
  • 100 pct. har oplevet operationelle udfordringer med covid-19 (fx adgang til havne + besætningsskift)
  • 100 pct. forventer fremover, at corona vil give operationelle udfordringer – størstedelen dog kun i mindre grad.
  • 100 pct. af rederierne forventer negative økonomiske konsekvenser som følge af coronakrisen i en eller anden grad (61 pct. i mindre eller nogen grad)
  • 78 pct. mener, at handelskrigen mellem USA og Kina og/eller EU vil påvirke negativt eller meget negativt.

Kilde: Danske Rederiers rundspørge maj 2020

- Skibsfarten er hårdt ramt af coronakrisen, og det er tåget farvand, vi sejler ind i. Svarene er et udtryk for, at verdensmarkedet er bremset op, og at fragtraterne på en lang række områder må forventes at blive lavere,” siger Jacob Meldgaard, som foruden at være CEO i Torm også er formand for bestyrelsen i Danske Rederier, i en pressemeddelelse.

Han understreger, at selvom krisen vil ramme skibsfarten markant, er man som branche bedre rustet i dag, end man var før finanskrisen.

- Et afgørende punkt er, at verdensflådens samlede størrelse passer bedre til efterspørgslen i dag, end den gjorde i 2009. Dengang var der ganske enkelt for mange skibe, og der lå samtidig bestillinger hos værfterne på, hvad der svarede til halvdelen af verdensflåden. Kapaciteten passer meget bedre i dag, og derfor er der grund til at tro, at det vender hurtigere, siger Jacob Meldgaard.

Coronavirus giver udfordringer

Ud over at påvirke verdensmarkedet giver coronavirussen nogle helt praktiske udfordringer for rederierne.

89 pct. svarer, at de i nogen grad, høj grad eller meget høj grad oplever operationelle udfordringer i forbindelse med coronavirus. Det er især problemer med besætningsskift og adgangen til havnene, der bliver nævnt. Men det er også adgangen til lægehjælp og teknisk hjælp i havnene.

- Det kommende år bliver udfordrende, men vi kommer ikke til at gå på grund. Der er dele af skibsfarten, som i øjeblikket tjener gode penge under krisen. Dansk skibsfart har klaret sig gennem utallige kriser, og har ikke alt for mange nye skibe på vej, så jeg er fuld af fortrøstning over, at vi også denne gang kommer godt ud på den anden side, siger Jacob Meldgaard.

Læs også: Ratefesten i produkttank lader til at være ovre

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125