23948sdkhjf

Strandede fragtbreve forsinker containere

Behovet for at digitalisere de fragtbreve, der er en forudsætning for containerfragt, er kun blevet tydeligere i løbet af corona-udbruddet. 

Sådan siger Thomas Bagge, adm. direktør i Digital Container Shipping Association (DCSA) til Børsen.

Han forklarer, at den fuldstændige eller delvise lukning af grænserne, som flere lande har iværksat for at holde coronasmitten ude, har gjort det til en udfordring at få fragtbrevene frem. De papirbaserede dokumenter – kaldet bill of lading – er en forudsætning for, at en container kan modtages i land. 

Langt størstedelen af bill of ladings fragtes med fly, og vores medlemmer har derfor set flere eksempler på, at kunder ikke har kunnet få fat på deres last, fordi deres dokumenter er strandet i oprindelseslandet, siger Thomas Bagge til Børsen. 

Som Søfart tidligere har skrevet, arbejder DCSA for at digitalisere fragtbrevene. En række af de størtse containerrederier står bag organisationen, der tidligere på året præsenterede en track-and-trace-løsning, så kunder kan holde styr på sine containere på tværs af rederier. 

Arbejdet med at digitalisere fragtbrevene bliver udfordret af, at kun 26 lande indtil videre har givet officielt tilsagn om, at de støtter en implementering. 

Læs mere: Ny alliance favner 70 pct af verdensflåden

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079