100.000 besætningsmedlemmer er fanget på krydstogtskibe
Gæsterne er for det meste i sikkerhed. Men problemerne er langtfra overstået ombord på verdens krydstogtskibe.
Gradvist er skibene blevet tømt for passagerer, både syge og raske, som næsten alle er tilbage i deres hjemlande. Men så heldige er besætningerne ikke.
Flere end 100.000 ansatte er stadig fanget på langt over 100 krydstogtskibe, skriver avisen Miami Herald. I nogle tilfælde er der gået mere end syv uger, siden gæsterne gik fra borde, og på mindst 50 af skibene er der smittetilfælde ombord.
Og mange steder går det langsomt med at få folk hjem.
- Vi har alle familie, og vi vil gerne hjem, siger en anonym ansat på skibet 'MSC Seaview' til avisen The Guardian.
Skal isolere sig
Skibet har ligget for anker ud for Brasiliens kyst i en måned. De ansatte ombord har fået besked på at isolere sig, fordi et andet besætningsmedlem er testet positiv for covid-19.
- Vi har ikke fået noget at vide om, hvornår vi kommer hjem, eller hvad de gør. Vi er bare i kahytterne som fanger, siger medarbejderen til The Guardian.
Miami Herald, som følger branchen tæt, har talt op imod 1000 smittede besætningsmedlemmer og 11 døde på krydstogtskibene.
Rederierne skændes med de amerikanske myndigheder om processen for at få folk hjem. Selskaberne mener, at der bliver stillet for strenge krav, og at det bliver for dyrt, rapporterer flere medier.
- Det er en skam, at det bliver et spørgsmål om kroner og øre, siger advokat John Hickey fra Miami til The Guardian.
Ifølge ham er de fleste ansatte i branchen lavt lønnet og fra fattige lande som Filippinerne, Indonesien og Indien.
- De er som flygtninge nu. De er i en kattepine. Rederierne tror, at de kan gøre, hvad de vil med dem, og ikke behandle dem som mennesker eller få dem hjem, siger John Hickey.
Kan ende i konkurs
I USA er der udstedt et forbud mod krydstogtrejser. Det varer til 24. juli.
Hos et af de største rederier, Carnival, er der håb om en genåbning derefter. Det har netop sat billetter til salg med afgang 1. august.
Et andet af de største rederier, Norwegian Cruise Lines, lider til gengæld under krisen. Selskabet vil sælge aktier for 11 mia. kroner, men advarer investorer om, at det snart kan ende i en konkurs.
Læs også: Dansk krydstogtsagent ser ind i en uvis fremtid