Bliv VTS-operatør på Femern Bælt
Politikerne har givet startskuddet til, at Femern Bælt kan begynde arbejdet med tunnelen. Søværnet søger 28 skibsførere til VTS-centret, når den 18 kilometer lange sænketunnel og danmarkshistoriens største anlægsprojekt skal etableres.
De danske og tyske søfartsmyndigheder er i fuld gang med at etablere det fælles VTS-center i Travemünde. Centeret, der ved brug af radar, computersystemer og radioer, skal døgnet rundt vejlede skibstrafi kken sikkert gennem bæltet, beskytte byggefartøjer og fl ydende tunnelelementer under byggeriet af tunnelen. Centeret skal være operativt i løbet af efteråret 2021, men allerede nu skal de 28 VTS-stillinger besættes.
”Vi ved, at det er vigtigt at variere arbejdsopgaverne for at skabe en spændende og motiverende arbejdsplads, så på Femern Bælt VTS tilbyder vi stor variation i opgaverne, som både foregår på bølgerne i afviserfartøjer og som operatør inde i centret,” fortæller Aksel Lyngbo Møller, der er dansk chef for Femern Bælt VTS. Aksel understreger, at et job tæt på Danmark med kortere arbejdsperioder på 3-5 dage, skaber et rigtigt fornuftigt grundlag for et arbejds- og familieliv i god balance. Søværnskommandoen er udpeget som dansk Vessel Traffic Service-myndighed, og VTS’erne er strukturelt underlagt Søværnets Overvågningsenhed, der er ansvarlig for den daglige drift.
Form selv arbejdspladsen
På det tæt befærdede farvand sejler op mod 50.000 skibe om året, og der er omkring 40.000 færgeafgange mellem Puttgarden og Rødbyhavn. Så medarbejderne på VTS-centret får afvekslende og travle arbejdsdage; under byggeriet kommer verdens største gravemaskiner forbi samt en stribe specialfartøjer. ”Da det er en helt nyetableret arbejdsplads, er det vores ønske, at medarbejderne selv skal tage del i at få skabt en arbejdsplads, med en hverdag der bygger på stærke kollegiale bånd, en kultur med høj trivsel og stærke relationer og stort engagement i jobbet,” siger Aksel Lyngbo Møller.
"På Femern Bælt VTS
tilbyder vi stor variation i
opgaverne, som både foregår
på bølgerne i afviserfartøjer
og som operatør inde
i centret."
Aksel Lyngbo Møller, dansk chef for Femern Bælt VTS
Stillingerne er tidsbegrænsede på forventeligt seks år, hvor det første år går med træning og uddannelse. Herefter følger en driftsperiode, der forventes at vare i fem år, mens byggeriet står på. For at motivere medarbejderne til at forblive ansat i stillingerne til arbejdspladsen nedlægges, tilbydes alle VTS-operatørerne en fastholdelsesbonus, som vil blive udløst til dem, som bliver i stillingerne i hele projektperioden.
OM FORSVARET
VTS-centeret er klar til brug Femern Bælt VTS-center står allerede klart og fuldt udstyret til at tage imod de nye medarbejdere, som skal ansættes i løbet sommeren 2020.
Søg stillingen inden den 24. maj her:
www.karriere.forsvaret.dk/job/Femern/