MAN og Novenco vinder kontrakt til britiske fregatter
MAN Energy Solutions har sikret sig en ordre på levering af propellerudstyr til fem fregatter, der skal bygges af Babcock International Group.
Det oplyser MAN i en pressemeddelelse.
De 138,7 meter lange fartøjer med dobbeltskrue kan generere mere end 16.000 kW pr. propeller og bliver udstyret med propellersystemer af typen MAN Alpha VBS Mk 5 CP samt alt tilhørende udstyr. MAN Energy Solutions' designafdeling og produktion i Frederikshavn skal stå for design og levering af propellerkonfigurationen.
Udnævnelsen af MAN som leverandør af propellere kommer samtidig med, at en række andre underleverancer er blevet offentliggjort. Det gælder blandt andre ligeledes danske Novenco, der ifølge UK Defence Journal skal levere HVAC-systemer.
Desuden skal Rolls-Royce levere hovedmaskineri og dieselgeneratorer, og reduktionsgearet vil komme fra Renk.
Skibene skal bygges på Babcocks værft i Rosyth i Skotland. Type 31-designet er bygget på den anerkendte skrogform fra Iver Huitfeldt-klassen fra Odense Maritime Technology, som bruges af Søværnet.
De nye fartøjer udstyres med et fremdrivningssystem, der går under betegnelsen Codad (COmbined Diesel And Diesel), der integrerer fire dieselmotorer (twin in, single out), to CP-propellere og to asymmetriske akselsystemer. Motorerne kan generere en maksimal samlet effekt på mere end 32.000 kW.
Fremdrivningssystemet sikrer et lavt niveau af undervandsstøj og opfylder kravene i Tier III-bestemmelserne fra den internationale søfartsorganisation IMO. Fartøjerne får en tophastighed på over 25 knob.
Som Søfart tidligere har skrevet, er de fem nye fregatter baseret på samme design fra OMT, som de danske fregatter i Iver Huitfeldt-klassen.
Læs mere: England vælger dansk design til nye fregatter