23948sdkhjf

Sydbank: Mærsks regnskab er svagt

Sydbanks Mærsk-analytiker Mikkel Emil Jensen havde forventet mere af Mærsk i fjerde kvartal

Den fragtede volumen var under det forventede, og omkostningerne var højere end forventet i A.P. Møller-Mærsk i det sidste kvartal af 2019. 

Sådan lyder det fra Sydbanks Mærsk-analytiker Mikkel Emil Jensen, efter at koncernen har aflagt regnskab for fjerde kvartal – og dermed hele året – 2019. 

- Det er et svagt kvartal på mange måder, siger han til Søfart og konkluderer, at indtjeningen var under det forventede. 

Tilbageblikket på det nu overståede fjerde kvartal er tilmed ikke det eneste, der skuffer Mikkel Emil Jensen i regnskabet. Også forventningerne til 2020 lader noget tilbage at ønske i forhold til, hvad han og andre analytikere havde regnet med.

Selv forventede Mikkel Emil Jensen, at Mærsk ville stille investorerne et driftsresultat på 5,7 mia. dollar i udsigt, men Mærsk forventer i stedet i omegnen af 5,5 mia. dollar. 

Stor usikkerhed

Han medgiver dog, at der er mange ting, som giver Mærsk anledning til at være forsigtige, når det gælder forventningerne til fremtiden. Her peger analytikeren først og fremmest på, at der i de seneste daglige opgørelser fra Kina er tegn på, at færre bliver smittede med corona-virussen i Kina. Der er dog stadig stor usikkerhed om, hvor længe og hvor meget virusudbruddet kommer til at påvirke Mærsk. 

- Og det er jo kun corona-virus, siger han og fortsætter:

- Generelt i sektoren er der jo også usikkerheder forbundet med nye brændstofkrav, og selvom der er sat en underskrift (på en afslutning af handelskrigen, red.) mellem USA og Kina, er der stadig tale om de indledende faser.

Overordnet set ser Mikkel Emil Jensen IMO's nye 2020-krav til svovlindholdet i brændstof som den største udfordring for Mærsks indtjening i løbet af året. Han forklarer, at selvom Mærsk ikke er herre over priserne på det lavsvovlsholdige bunker – blot 30 af rederiets ca. 700 skibe er forsynet med scrubber, der muliggør sejlads på den billigere HFO – har Mærsk indflydelse på, hvorvidt det vil være muligt at skubbe ekstraregningen for dyrere bunker over på kunderne. 

- Det skal gøres med høj transparens, så kunderne ikke kommer til at føle sig snydt, og derfor ikke vil betale de brændstoftillæg, som Mærsk og andre i industrien lægger oven på fragtraterne, siger han.  

Købt godt ind

A.P. Møller-Mærsk får dog også rosende ord med på vejen af Mikkel Emil Jensen. Det gælder i særdeleshed opkøbet af den amerikanske logistikvirksomhed Performance Team, der blev annonceret i aftes. 

Opkøbet er et led i Mærsks erklærede strategi om at øge de landbaserede aktiviteter, hvor indtjeningen er bedre og vækstraterne højere end på containerfragten til søs. Mikkel Emil Jensen forklarer, at Mærsk i sine bestræbelser på at efterleve strategien kunne fristes til at betale relativt høje priser for opkøbsemner, men det er ikke tilfældet her, vurderer analytikeren. 

- Jeg synes egentlig, at de her har lavet et opkøb til en fornuftig pris, hvor der er mulighed for at skabe noget værdi. Så her udviser Mærsk noget disciplin i forhold til, hvad de køber op i, og til hvilken pris, siger han. 

Han vurderer, at opkøbet har været medvirkende til, at investorerne har taget pænt imod årsregnskabet, selvom forventningerne til året skuffer. Kursen i selskabets B-aktie åbnede i 8500, og efter et kortvarigt fald steg den til lige over 8900. I løbet af formiddagen er kursen dog faldet, så den ved middagstid ligger lige over 8500. 

Corona kan give ketchup-effekt

Ifølge Mikkel Emil Jensen er aktiekursen også et udtryk for, at investorerne ånder lettede op over, at udfordringerne for 2020 trods alt ikke giver større udslag i Mærsks forventning til driftsresultatet. 

Han peger også på, at selvom corona-udbruddet i skrivende stund er en katastrofe for containerrederier, kan der vente en positiv ketchupeffekt, når virusudbruddet kommer under kontrol, og de kinesiske fabrikker atter begynder at producere.

- Der er meget, der tyder på, at første halvdel af året bliver med svag vækst. Men i takt med, at kineserne vil forsøge at indhente noget af det tabte, kan det give anledning til en større efterspørgsel efter containerfragt i anden halvdel af 2020, hvor Mærsk så kan hente noget af det tabte, siger han.

Læs også: Ærgerlig Mærsk-topchef: ”Vi har installeret 30 scrubbere, og det er en drøngod forretning”

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11