Sådan har corona-virus ramt søfarten
Et virus, der for blot få uger siden ikke eksisterede, har fanget hele verdens opmærksom. Forkølelsesvirusset corona, der i en særlig mutation er yderst smitsomt, rammer de nedre luftveje og har nu taget livet af mindst 636 personer, imens mere end 31.000 personer er smittede, primært i Kina.
Det trækker nu spor til flere af de maritime erhverv. Virusudbruddet, der startede i den kinesiske millionby Wuhan oppe ad Yangtze-floden, ramte lige oven i den kinesiske nytårsuge, som hvert år sætter store dele af landets produktionsapparat i stå. Ferieugen skulle egentlig slutte ved udgangen af januar, men for at mindske risikoen for, at epidemien skal brede sig, har de kinesiske myndigheder besluttet at forlænge ferien for de kinesiske arbejdere i store dele af landet – heriblandt Beijing og Shanghai – indtil tidligst den 10. februar.
Søfart bringer her et nedslag i, hvordan virusudbruddet har ramt, eller forventes at ramme, de forskellige maritime industrier.
Værfter
De kinesiske værfter forsøger at dække sig ind under “force majeure”, imens køen af skibe, der skulle i planlagte dokninger, bliver stadigt længere, og leveringen af nybyggede skibe bliver udskudt – indtil videre med en periode svarende til den, som de kinesiske myndigheder har pålagt landets befolkning at blive væk fra deres arbejdspladser.
Timingen er særligt uheldig, fordi de kinesiske værfter har mere end almindeligt travlt med at retrofitte scrubbere i kølvandet fra IMO 2020-kravene.
Havne
Pånær havne i Hubei-provinsen, hvor Wuhan er hovedby, er alle kinesiske havne i drift. Der er dog nedsat bemanding, og betjeningen af skibe foregår derfor langsommere end normalt.
Krydstogt
For krydstogtindustrien er et virusudbrud ombord på de store skibe er noget nær det værste mareridt, industrien kan forestille sig – ikke mindst på et tidspunkt af året, hvor der skal sælges billetter til sommerens togter.
Det er ikke desto mindre, hvad virkeligheden har budt det 2004-byggede ‘Diamond Princess’, som den 5. februar blev idømt 14 dages karantæne ved Yokohama i Japan. Indtil videre er 61 personer af de oprindeligt 3.711 passagerer og besætningsmedlemmer ombord testet positive for corona-virusset og evakueret. Heraf er der tale om mindst ét besætningsmedlem fra Filippinerne. De resterende passagerer har fået besked på at blive i deres kahytter, hvortil de vil få bragt forsyninger.
Imens er krydstogtskibet ‘World Dream’ med ca. 1800 passagerer blevet idømt karantæne i Hongkong, indtil samtlige ombord er blevet testet. Indtil videre er tre testet positive.
Tørlast
I store træk business as usual indtil videre. Mange produkter som eksempelvis kul og malm bliver losset uden brug af mandskab, og kan derfor fortsætte uden eller med sparsom bemanding i en kinesisk modtagehavn.
En undtagelse er tømmer, hvilket man mærker hårdt i New Zealand. Kina er landets største aftager af tømmer, og eftersom al afskibning er aflyst, er skovarbejdere på tværs af New Zealand blevet sendt hjem på ubestemt tid.
På længere sigt kan det dog få store konsekvenser, hvis ikke byggeriet og industrien i Kina kommer til at køre i normal hastighed snart. Første kvartal er historisk set lavsæson for tørlastrederierne, men raterne er allerede faretruende nær det historiske bundniveau fra 2016.
Tank
Kina er verdens største importør af søbåren råolie, og eftersom mange kinesere er på tvungen ferie, og flere store byer sågar har udstedt udgangsforbud, er passagertransporten i landet faldet med 70 pct. De store raffinaderier i Kina forventer, at landets efterspørgsel efter råolie vil være 3,2 mio. tønder lavere om dagen i februar end forventet.
Det kommer til at få konsekvenser for raterne for råolietankskibe, hvilket givetvis vil smitte af på andre tanksegmenter. Raterne for råolietankere er i forvejen under pres, fordi USA netop har løftet sanktionerne imod det kinesiske Cosco-rederi, der kom i uføre efter at have sejlet olie ud af Iran.
Hvor VLCC-raterne fra Mellemøsten til Kina den 3. januar lå i 103.274 dollar, hvad de en måned senere faldet til 18.351 dollar, skriver Bimco.
Container
Den manglende produktion på de kinesiske fabrikker betyder, at containerrederierne nu står med betydeligt lavere fragtmængder, end de plejer at gøre efter det kinesiske nytår.
Analysehuset Alphaliner forventer, at afgange ud af Kina svarende til seks mio. teu vil blive aflyst. Det svarer til, at den globale vækst i containerfragten i 2020 vil blive reduceret med “mindst 0,7 pct.”
Foruden de afgange, som Mærsk i forvejen havde aflyst på grund af det kinesiske nytår, er yderligere seks afgange imellem Kina og Nordamerika indtil videre blevet aflyst. Der foreligger endnu ingen indextal for, hvordan containerraterne har udviklet sig efter den oprindelige ferieuge i Kina.
Bilskibe
Fordi Kina ikke blot producerer mange biler, men også er en stor underleverandør til automobilindustrien, har corona-virussen allerede konsekvenser for bilskibe. For eksempel har den koreanske bilproducent Hyundai måttet indstille produktionen på en stor fabrik i Busan på grund af mangel på komponenter fra Kina.
Læs også: 61 personer er corona-smittede på krydstogtskib