23948sdkhjf

Molslinjens færger får landstrøm i Aarhus

Når Molslinjen i efteråret flytter til Østhavnen i Aarhus, bliver det muligt at slukke generatorerne ombord

Aarhus Havn er i øjeblikket i gang med at bygge en ny færgeterminal på Østhavnen, og når Molslinjens hurtigfærger på Kattegat i slutningen af 2020 flytter hele sin operation til den nye færgeterminal, vil færgerne kunne forsyne sig med strøm fra et helt nyt landstrømanlæg på havnekajen, imens de ligger i lejet.

Det skriver Aarhus Havn i en pressemeddelelse.

- Hurtigfærgerne vil således ikke længere skulle bruge brændstofdrevne generatorer til at producere den nødvendige strøm, når skibene ligger i havn, og dermed har vi opnået en mere bæredygtig drift, siger Carsten Jensen, adm. direktør hos Molslinjen, i meddelelsen.

Han tilføjer, at det er meget vigtigt for Molslinjens drift, at man også kan holde skibenes systemer kørende, når de ligger i havn om natten. Og det kommer nu til at kunne foregå helt stille og uden emissioner. 

Landstrømanlægget er resultatet af en fælles investering fra Molslinjen og Aarhus Havn. For sidstnævnte har det handlet om at reducere miljøaftrykket fra de 3800 anløb, som Molslinjens skibe årligt foretager i Aarhus. 

- Når hver eneste færge, der ankommer til Aarhus Havn, kan tilsluttes anlægget, er der for alvor noget bæredygtighed at hente. Og desuden kræver anlægget ikke ekstra energiinfrastruktur til terminalen, idet anlægget kan tilsluttes den nuværende infrastruktur, siger kundechef Nicolai Krøyer.

Læs også: Aarhus Havn vil give grøn rabat til grønne skibe

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.132