23948sdkhjf

Norge tester ammoniak som bunker

Eidesvik Offhore er tilbage i nyt udviklingsprojekt sammen med Equinor om anvendelse af ammoniak som brændstof

Det statslige norske olieselskab Equinor har indgået en kontrakt med Eidesvik Offhore om, at rederiet skal ombygge platform supply-skibet ’Viking Energy’ til ammoniakdrift. Skibet skal i kontrakten efterfølgende sejle for Equinor som supplyskib, delvist drevet på CO2-neuralt produceret ammoniak.

Den femårige kontrakt gælder fra april i år og er en del af et research-and-development projekt, der skal teste ammoniak som et skibsbrandstof. Projektet skal bl.a. teste om dagens teknologi er i stand til at levere 100 pct. CO2-fri ammoniak-baseret fremdrift på et stort skib over lange distancer.

’Viking Energy’ er i forvejen et LNG-el-hybridt fartøj, og målet i projektet er ifølge Equinor, at 60 til 70 pct. af fremdriften skal ske ved at anvende ammoniak, produceret med vedvarende energi, i ammoniak-drevne brændselsceller fra norske Prototech.

Innovativt rederi

Projektet er en del af det europæiske innovationsprojekt ShipFC, et konsortium med 14 europæiske virksomheder og forskningsinstitutioner, der er koordineret af den norske maritime clean tech-klynge NCE Maritime Clean Tech. Budgettet er på 230 mio. norske kroner.

Eidesvik Offhore har flere gange tidligere stillet skibe til rådighed for udviklingsprojekter i offshore-segmentet. Bl.a. i forhold til LNG-drift på denne bunkertypes tidlige stadie. Senere var det brændselsceller, og senere igen batteri-hybriddrift. Rederiet kommer i år op på at have batteripakker om bord på 19 af sine skibe.

Læs også: Wärtsilä og Eidesvik sammen om nyskabelse for tredje gang

Læs også: MAN B&W-motor til ammoniak under udvikling i København

Artiklen er en del af temaet E-Fuels og PtX .

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094