23948sdkhjf

Sådan vil Gert Balling udvide flåden i Nørresundby Rederi

Flere og nye skibe står på to do-listen, fortæller den nye CEO i Nørresundby Rederi & Shipping

Der er et klart sigte med, at Gert Balling fra januar 2020 er ansat som CEO i Nørresundby Rederi & Shipping. Hans nøglerolle bliver ikke kun at skaffe flere kunder, men også at udvikle nye forretningsområder, så de eksisterende og nye kunder får mere værdi for pengene.

- Vores ejer har et ønske om at styrke den kommercielle del af selskabet. Vi skal ganske enkelt have nogle flere kunder ind i butikken.

- Vi har også et ønske om, at flåden skal forynges og udvides. Vi er allerede i gang med at kigge på flere skibe, som kan styrke vores produkter. Endelig skal vi også have et bredere produktsortiment. Vi skal ikke kun stå for søfragten fra havn til havn. Vi vil gerne hente godset helt ude hos producenten og levere det ved modtagerens dør. Dermed får vi mere ”added value” ind i vores produkter, siger Gert Balling.

Gert Balling skal være drivkraften i den nye satsning sammen med selskabets tidligere direktør Henning Lanng, som fortsætter i rederiet som COO. Henning har over 40 år i branchen. Han kender kunderne, og han kender skibene.

Investere eller bygge om

Nørresundby Rederi & Shipping er et gammelt dansk selskab, som sejler på de skandinaviske havne. Selskabet har fire skibe, der kan tage paller, bigbags, mm. Dertil kommer et bulkskib, som primært sejler med ral og grus.

Nørresundby Rederi fik ny ejer i 2017, da Michael Lodahl fra Danske Fiskeauktioner i Thyborøn overtog rederiet, dets skibe og 70 medarbejdere.

- Vi vil stadig fastholde vores nuværende kunder og produkter, men udbygge virksomheden med nogle nye produkter, hvor vi står for hele transportkæden – lige fra landevejstransporterne og fortoldningerne til skibstransporten og levering til kunden i den anden ende - måske med en lageropbevaring undervejs, siger Gert Balling og fortsætter:

- Vi har et skib med frysekapacitet, men ellers er netop køl og frys et område, vi kigger på. Enten vil vi bygge et af vores skibe om eller investere i et decideret køle- og fryseskib. Det må ikke overstige 1.000-1.500 ton dødvægt, så vi stadig kan gå ind i alle de små norske havne langs kysten.

Tre ugers rundfart

Blandt rederiets skibe er Karmsund, der sejler i en tre ugers turnus i Norge. Rundturen starter i Eemshaven og går langs den norske kyst til Oslo, hvor den vender om og tager last med tilbage. I disse små norske havne ligger en masse gods, som rederiet fra Nørresundby fortsat gerne vil transportere.

- Vi har heller ikke særlig stor kapacitet på containerdelen. Den vil vi også gerne udvide. Hvis vi skal se på ny tonnage, vil jeg gerne have et skib, der kan tage 10-15 containere med.

Hvordan er konkurrencen på dette område?
- Der er en del rederier om buddet, så der er stor konkurrence. Det er også derfor, vi gerne vil differentiere os ved at få en større værdi ind i hele transportkæden. Vi skal skille os ud fra de andre, slår Gert Balling fast.

Skal I til at købe lastbiler?

- Nej, nej. Vi indlejer vognmænd til at udføre den del af opgaven. Vi vil bare over for kunden kunne sige, at vi er ansvarlige for hele transporten. De får én faktura for det hele.

Gert Balling har en bred erfaring inden for logistik blandt andet som salgschef i DSB Gods, afdelingschef i Freja og 12 år som direktør for Fjord Line i Danmark.
Fra 2017 og frem til nu har Gert Balling været driftsdirektør i Scanel i Frederikshavn. Der er en virksomhed, som står for el og vedligehold i rederier, vindmøller og olieboreplatforme.

Læs også: Nordjysk skibselektronikfirma sælger offshore vind-aktiviteter

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125