23948sdkhjf

Stena-rederi rykker til Danmark fra Sverige

Den danske tonnageskat lokker nu tankrederiet Concordia Maritime til Danmark, skriver Sjöfartstidningen

Vilkårene i den danske tonnageskat viser sig nu at være så meget bedre end det, Sverige kan tilbyde Concordia Maritime, at rederiet har valgt at flytte sit kontor til Danmark.

Det skriver Sjöfartstidningen.

Over for mediet fortæller Concordias CEO Kim Ullman, at man igennem nogle år har set på mulighederne for at komme under europæisk tonnageskat. Her kræver det svenske system, at skibene skal sejle under europæisk flag, men ved at gå ind under dansk tonnageskat kan Concordias tankskibe forblive under Bermuda-flag.

- Det danske system er en tand bedre. Det er mere enkelt og fordelagtigt, eftersom vi ikke behøvede at skifte flag, siger Kim Ullman til Sjöfartstidningen og tilføjer, at der heller ikke er ekstraomkostninger til stempel og registrering i Danmark. 

Han nævner også, at man under den svenske tonnageskat er låst i ti år, hvorimod det danske system uden binding er mere fleksibelt.

Concordia Maritime er en del af den familieejede Stena-koncern og adskiller sig ved at være den eneste del af koncernen, der er børsnoteret. Stena ejer dog 52 pct. af selskabet, der ejer skibe, som alle bliver opereret i Stena-relaterede pools og selskaber. 

Derfor er der blot seks medarbejdere i Concordia, som nu flytter ind hos Stena Bulk i København. Kim Ullman bliver som den eneste tilbage i Gøteborg.

Concordia Maritimes flåde består af ti produktankskibe af typen P-max, to kemikalie- og produkttankskibe af typen IMOIIMAX, en andel i et MR-skib samt råolietankeren (suezmax) 'Stena Supreme'.

Læs også: Concordia Maritime konsoliderer mod bedre tider

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.091