23948sdkhjf

Endnu en nybygning til Royal Arctic Line

Royal Arctic Line "genbestiller" et containerskib, der skal sejle mellem Østgrønland og Island

Det er polske Remontowa, som kort før jul fik fået ordren på et 108 TEU stort containerskib til Royal Arctic Line til levering i april 2020. Nybygningen skal primært sejle mellem Reykjavik og Tasiilaq, og vil dermed markant øge betjeningen af Grønlands østkyst, både med hensyn til frekvens og forbindelser til og fra hele verden.

Det oplyser Royal Arctic Line i en pressemeddelelse.

At dømme ud fra den illustration, der er udsendt sammen med pressemeddelelsen, er der tale om en af de to nybygninger, enten 'Agnethe Arctica' eller 'Jonathan Arctica', som Royal Arctic Line tidligere bakkede ud af ved Remontowa-værftet efter store forsinkelser i leveringen. 

- Det kommende sejladssystem med bl.a. en af rederiets andre kommende nybygninger, ’Tukuma Arctica’, kommer til at betyde at Royal Arctic Line anløber Reykjavik hver uge i både nord- og sydgående retning. Det er denne forbindelse, der nu gør det muligt at benytte et nyt skib til betjeningen af Østkysten, oplyser rederiet.

Læs også: Sidste tur til Aalborg for grønlandsk atlantskib

Udover, at løsningen vil give en markant serviceforbedring på Østkysten, vil indsættelse af en 108 TEU give mulighed for at bruge skibet som back-up på Vestkysten, f.eks. i forbindelse med udtømning af lagre i Nordgrønland i løbet af foråret, dette vil gælde for de perioder hvor vi ikke kan besejle Østgrønland.

Idé fra medarbejdere

- I Royal Arctic Line glæder vi os over, at det kommende sejladssystem allerede nu har vist sig at give nye muligheder, og at vi med anløb af flere havne kan begynde at tænke i nye baner for at forbedre og optimere betjeningen af Grønland, lyder det i pressemeddelelsen.

Heri fremgår det ligeledes, at ideen til løsning kommer direkte fra rederiets operationelle medarbejdere, der har søgt efter løsninger til bedre betjening af Østkysten.

- Det er således medarbejdernes ønske om at øge serviceniveauet for befolkningen, der har ledet til denne løsning, som vi mener vil gavne både befolkningen, erhvervslivet samt byggebranchen på Østkysten, fremhæves det.

Investeringen i et nyt containerskib understøtter tidligere udmelding om at søge muligheder for en direkte forbindelse til Island, med mindst 50 pct. flere anløb til Tasiilaq i åbent-vandperioden. En sådan omlægning vil være mere fleksibel med hensyn til at anløbe Tasiilaq tidligere og senere, hvis isen og vejret tillader det.

Desuden vil omlægningen betyde, at Tasiilaq forbindes direkte med det globale logistiknetværk. Med en kombineret skibs- og fly-løsning via Reykjavik, kan produkter fra Tasiilaq i princippet nå verdens gourmet restauranter på 72 timer, oplyser det grønlandske rederi desuden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.134