23948sdkhjf

Her er verdens stærkeste reachstacker

Der skal flere maskinmuskler og bedre it-systemer til at håndtere stadig større vindmølledele. Det ved logistikkæmpen Blue Water i Esbjerg, der fokuserer på innovation for at forny sit koncept
Når logistikkæmpen Blue Water i Esbjerg har succes med at drive en bredt favnende virksomhed med enorme transportopgaver, der skifter fra år til år, skyldes det blandt andet innovation og investeringer.

Det fastslår Jacob Kjærgaard, Regional Director Europe i Blue Waters energidivision.

- Vindmøllebranchen er en ’niche’, hvor man skal være investeringsparat og kende sine styrker, og hvor det ofte gælder om at holde fast for ikke at blive blæst omkuld. Vi har været involveret i vindmølleindustrien siden 90’erne, og vi har i dag opnået en stærk position i både on- og offshore segmentet, siger han.

Særligt inden for projekttransporter kommer tingene i ryk. Der er måneder med masser af aktivitet og måneder med stilstand.

Udviklinger sker pludseligt. Det stiller krav til underleverandører som Blue Water, der må være parat til at investere for at følge med.

- Sådan er offshore vind-branchen, hele tiden i konstant udvikling, derfor skal vi være agile, det vil sige lette og hurtige til at forandre og udvikle os, siger Jacob Kjærgaard.

Innovation med eget it-system
Det er ikke gratis at følge med udviklingen. Der skal investeres og effektiviseres. I de senere år har Blue Water haft fokus på at forny og forbedre sit egenudviklede it-system Compass Wind.

Jacob Kjærgaard fremhæver det som et omdrejningspunkt, der skaber merværdi for kunderne i hele logistikflowet.

- Innovation med hjælp af it er et nøgleelement i vores forretning. Det er her, vi skaber overblikket og forenkler kommunikationen, og her, at gennemsigtigheden er til stede, siger han.

Systemet tilbyder et samlet overblik, hvor der kan indlægges store mænger viden, som medarbejderne og kunderne kan trække på og lære af.

- På den måde kan vi forbedre kvaliteten i alle faser fra transport til opbevaring, og fra håndtering til lastning. Vi får stærk feedback, og vi har hele tiden fakta foran os. Det betyder rigtig meget for både os og kunderne, forklarer Jacob Kjærgaard.

Verdens stærkeste ’reachstacker’
Der bliver ikke kun investeret i it for at skabe bedre og mere effektiv service. Der skal også flere muskler til at håndtere de stadig større dele til vindmøller.

Tidligere i år tog Blue Water således verdens største ’reachstacker’ i brug på havnen i Esbjerg. Det er en slags truck på store hjul med en meget stærk løftearm, der kan løfte 152 ton.

Som et alternativ til kraner skal den nye reachstacker hjælpe med de tunge løft af vindmølletårne, naceller, rammer og konstruktioner i samspil med Blue Waters øvrige heavy duty-maskiner.

- Vi kan for eksempel løfte emner op til 250 ton med verdens største reachstacker i den ene ende og en af vores 100-ton reachstackere i den anden ende – eller køre med ekstremt tunge emner hængende på krogen. Den slags gearer os til fremtidens transportopgaver, hed det i nyhed fra Blue Water, da den blev lanceret.

Den nye reachstacker er udviklet af leverandøren N.C. Nielsen og Blue Water. Blandt de tekniske udfordringer var – foruden de stadigt større og tungere vindmølledele – jordens bæreevne på oplagringspladsen, nye typer løftegrej og ønsket om at krogen kunne nå helt ned til jorden.

- Det er et godt eksempel på, at vi løbende skal udvikle nyt udstyr, der kan håndtere de udfordringer, der følger med, når vindmøllekomponenter bliver tungere og større, siger Jacob Kjærgaard.

Fortrinsvis egne medarbejdere

Blue Water-koncernen beskæftiger over 1600 ansatte på sine mere end 60 kontorer over hele verden. Det er en del af strategien af udføre mange opgaver selv.

- Vi udvikler vores medarbejderes kompetencer, for eksempel gennem vores Blue Water Academy. Vi bruger ressourcer på at udvikle specialister i f.eks. havneoperation, men også på vores ledere. Det giver god mening, fordi vi dermed selv kan udvikle og vedligeholde de kompetencer, der er behov for. Men vi har samtidig en lang række vigtige samarbejdspartnere, som vi bruger til at løse de forskellige opgaver rundt om i verden, siger Jacob Kjærgaard.

Faktaboks:
Lige nu gang i logistik for 183 vindmøller

Tidligere på året offentliggjorde Blue Water en større kontrakt for Siemens og hele dette år har Blue Water været i sving med at håndtere fire projekter for Siemens Gamesa Offshore. De fire projekter, der samlet består af 183 vindmøller, lastes af Blue Water ud fra Esbjerg Havn, hvor afskibningen sker på installationsskibe. Opgaverne for Siemens, som fortsætter ind i 2020, omfatter tre i Nordsøen, Hohe See, Albatros, Borssele samt et projekt på den amerikanske østkyst, Coastal Virginia. Udover selve lastningen af mølle-komponenterne står Blue Water også for fremføring og klargøring af komponenterne i forbindelse med afskibningen.


Faktaboks:
Blue Water – familieejet transport i 40 år

Den familieejede Blue Water-koncern havde i 2018 er omsætning på
knap, 5,6 mia. kroner. Det var efter en vækst fra 2017 på 373 mio. kroner. I samme periode stig antallet af medarbejdere fra 1575 til 1608, og resultatet før skat endte på 10 mio. kroner efter et underskud på knap 92 mio. kroner året før. Blue Water har hovedsæde i Esbjerg og 60 kontorer over hele verden. Forretningsaktiviteterne er transport og logistik af forbrugsvarer, fødevarer, industrigods samt store projekttransporter. Blue Water Shipping blev stiftet i 1972 af blandt andre Kurt Skov, som i dag er formand for bestyrelsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109