23948sdkhjf

'Express 5' skal bygges i Filippinerne

Når Molslinjens nye katamaran er tegnet færdig om et års tid, begynder produktionen på Austals værft i Filippinerne

Processen har indtil videre været kort, og derfor er det endnu småt med tegninger og detaljer om Molslinjens nye kontrahering til Rønne-Ystad, 'Express 5'.

Rederiet oplyser til Søfart, at tankerne om nybygningen først begyndte at opstå, da man hen over sommeren stødte ind i kapacitetsproblemer på ruten.

- Der var jo udsolgt både torsdag, fredag, lørdag, søndag og mandag hen over sæsonen, som endda var længere end normalt, siger Molslinjens kommunikationschef, Jesper Maack. 

Han tilføjer, at beslutningen om at skaffe ny og større tonnage dermed er resultatet af sundt købmandsskab. Og at den nye færge med sin større kapacitet næsten svarer til en ekstra daglig afgang på ruten, når den bliver indsat. 

Det kommer dog først til at ske i første kvartal 2022. Da det hele stadig er relativt nyt, har han endnu ingen visualiseringer af den kommende bornholmerfærge, så indtil videre må vi nøjes med skitsen herover. 

Koster 625 millioner

Ifølge Austal-værftet, hvor skibet er bestilt, kommer den nye katamaran til at blive bygget på Filippinerne. Her vil opførelsen af 'Express 5' følge i halen på en trimaran til Fred. Olsen, som Austal på nuværende tidspunkt er igang med at bygge på værftet i Balamban på Filippinerne. 

Austal oplyser også, at kontrakten med Molslinjen har en værdi på 83,65 mio. euro, svarende til 625 mio. kroner. Designet vil finde sted i Henderson over de kommende 12 måneder. Designet har fået navnet Auto Express 115, og er baseret på Auto Express 109-designet, der blev skabt til 'Express 4'.

Som det fremgår af skitsen herover, bliver der dog tale om en færge med markant større kapacitet end 'Express 4', eftersom der bliver tale om to passagerdæk.

På Rønne-Ystad skal den nye katamaran afløse 'Express 1'. Efter en ombygning af passagerdækket forud for indsættelse på Bornholm har den 112,6 meter lange hurtigfærge plads til 1400 gæster og 417 personbiler. 

'Express 5' får en længde på 115 meter og samme bredde som 'Express 1' på 30,5 meter. Det er dog seks meter længere end 'Express 4'. Kapacitet bliver på 1610 passagerer og 425 biler. 

Læs mere: Nu kommer der T-foil på Molslinjens hurtigfærge

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.362