Blue Water-direktør venter gerne med ny havnelov
Imens Danske Havne i går tordnede imod regeringens prioritering af en ny havnelov – eller manglen på samme – er stemningen en helt anden i Blue Water Shipping.
Her har adm. direktør Søren Nørgaard Thomsen på ingen måde travlt med at få en ny havnelov igennem i det folketingsår, som netop er begyndt. Han frygter, at en omlægning af de kommunale selvstyrehavne til kommunale aktieselsskaber kan betyde, at havnene bevæger sig ind på forretningsområder, der i dag tilfalder private aktører.
Det skriver Jyske Vestkysten.
- Blue Waters ønske er en god og fair havnelov. Så må der gerne bruges tid på at få den godt gennemarbejdet. En ny lov skal sætte en stopper for offentligt opgavetyveri og sikre mærkbare sanktioner mod de havne, der måtte bryde loven. Vi er tilfredse, hvis disse elementer bliver en del af den nye havnelov, siger han til Jyske Vestkysten.
Her henviser han til den konflikt, som Blue Water tidligere har haft med den kommunale aktieselskabshavn Lindø Port of Odense, der gik på lastning og losning af skibe samt brug af en kran.
Tag branche med på råd
Arbejdet med en ny havnelov gik i gang i 2017, hvor den daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) nedsatte et ekspertudvalg, som i 2018 kom med en række anbefalinger.
Ifølge Søren Nørgaard Thomsen har ekspertudvalgets rapport startet en frontkrig. Derfor opfordrer han i stedet transportminister Benny Engelbrecht (S) til at inkludere hele branchen, og ikke kun havnene, i arbejdet med at udforme en ny havnelov.
- Uanset hvilken proces og tidshorisont ministeren vælger, kan vi fra Blue Waters side bekræfte, at vi fortsætter vores konstruktive involvering i at sikre en god og fair havnelov. Dette vil fortsat ske i eget navn såvel som via vores nye brancheorganisation, Danske Shipping- og Havnevirksomheder, siger han til Jyske Vestkysten.
Som Søfart skrev i går, er brancheorganisation Danske Havne mere end almindeligt utilfreds med, at en ny havnelov ikke var at finde i den nye regerings lovkatalog, da det blev fremsat tidligere på ugen.
Her pointerer direktør Tine Kirk, at havnene på nuværende tidspukt opererer under forskellige forudsætninger for at låne penge, eftersom de kommunale aktieselskabshavne ikke kan låne med en kommunegaranti i ryggen, hvilket de kommunale selvstyrehavne kan. Dertil kommer, at uvisheden om havnenes fremtidige selskabsstruktur gør det svært at planlægge fremtiden.
- Nu sidder de (havnene, red.) så og tænker på, hvordan de nu skal agere. Vi trænger til at få sat nogle søm i kisten, så vi ved, hvilken vej sektoren skal gå. Skal vi være aktieselskaber eller noget helt andet? Den klarhed får vi ikke uden en ny havnelov, siger hun til Søfart.
Læs mere: Danske Havne-direktør: Jeg blev meget, meget ærgerlig over det