23948sdkhjf

Tre nordjyske havne skal elektrificeres i skandinavisk projekt

Havnene i Skagen, Hirtshals og Frederikshavn samt fem havne i Norge og Sverige vil i løbet af de næste tre år komme til at gennemgå en transformation til gavn for det maritime klimaaftryk i transportsektoren.

Projektet hedder Skandinavisk Elektrisk Transport System, Sets. Projektet skal accelerere de nordiske havnes omstilling til el-drift, og dermed opfylde behovet for at reducere CO2-udledningen fra havnene.

- Målet er at skabe et renere miljø på havnene, og det gælder både forurening og støj, siger Peder Key Kristiansen, som foruden at være direktør i den erhvervsdrivende fond Skagen Uddannelsescenter også er koordinator på projektet, i en pressemeddelelse.

Sets har Aarhus Universitet, Universitetet i Sørøst-Norge og Energibyen Frederikshavn med som faglige projektdeltagere. Ifølge Peder Key Kristiansen skal havnene skal være frontløbere i den grønne omstilling og handle, før der kommer lovgivning på området.

- Her i landsdelen har vi erfaringer med at gå først – med og i – den grønne omstilling, og når vi bruger den knowhow sammen med vores samarbejdspartneres erfaringer og vilje, så kan vi sætte en ny grøn standard for havne verden over, siger han.

Konkrete løsninger

Projektet vil blandt andet udarbejde en elektrificeringsstrategi, som alle de involverede havne kan omsætte til konkrete løsninger.

Der skal etableres testinstallationer med ladestandere til de el-trucks, el-kraner og andre køretøjer, som bruges på havnene, men også installationer, som kan levere landstrøm til fiskefartøjer og skibe, så de kan slukke dieselmotorerne, mens de ligger til kaj. Målet er, at der skal ske en betragtelig CO2-reduktion på de deltagende havne, og samtidig skal der samles et erfaringskatalog til brug for andre.

- I første omgang handler Sets om havnene, men på sigt vil vi have alle de tilknyttede virksomheder på havnene med i arbejdet. Der er rigtig meget goodwill at hente lige nu, og når man er blandt de første til at tage de grønne innovative skridt, er det også meget lettere at finansiere omstillingen. Så det giver mening både for miljøet og for bundlinjen, siger Peder Key Kristiansen.

Fokus på forsyning

I Frederikshavn Havn håber man, at projektets afdækning af forsyningsbehovet på havnene kan åbne forsyningsselskaber og myndigheders øjne for nødvendigheden af et forbedret forsyningsnet.

- Vi ser udviklingen af landstrøm som et must, men samtidig opfordrer vi til, at man har fokus på udvikling af den landsdækkende energiinfrastruktur, siger Mikkel Seedorff Sørensen, direktør i Frederikshavn Havn, og fortsætter:

- Der er for mange huller i el-nettet til, at alle havne i Danmark kan tilbyde landstrøm såvel på kort som langt sigt. Energiforsyningen må ikke blive et konkurrenceparameter.

Det tre år lange projekt gennemføres med støtte fra EU’s Interreg-program for Øresund-Kattegat-Skagerrak. Partnerne i projektet er Energibyen Frederikshavn Kommune, Aarhus Universitet, Marcod, havnene i Skagen, Frederikshavn og Hirtshals, svenske Sotenäs Kommun og den svenske havn, Kungshamn, Universitetet i Sørøst-Norge og de norske havne Larvik, Moss, Arendal og Grenland.

Læs også: Så skete det endelig: Danmark har fået et nyt ophugningsværft

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094