Containerforretning sender Mærsk i trecifret overskud
Andet kvartal i indeværende år bød på fremgang i Mærsk-koncernens altoverskyggende forretningsområde – Ocean – hvor hovedparten af omsætningen kommer fra fragt af containere på verdenshavene.
Det fremgår af Mærsks netop offentliggjorte regnskab for perioden.
FAKTA – Ocean Fragtede containere: 3.447.000 FEU (3.399.000) Fragtrate: 1.868 USD pr. FEU (1.840) Omkostning ved fast bunkerpris: 1.713 USD pr. FEU (1.776) Bunkerpris: 436 USD pr. ton (401) Bunkerforbrug: 2.777.000 ton (3.002.000) Ejede skibe: 307 (298) Chartrede skibe: 409 (444) |
Samtidig med at fragtraterne steg en anelse, steg også mængden af fragtede containere en anelse. Eftersom netværket også er blevet fintunet efter integrationen af Hamburg Süd, blev effektiviteten også forbedret en anelse, så der kunne spares en anelse på bunkerforbruget. Alle disse anelser førte til, at driftsresultatet (ebitda) i forretningssegmentet Ocean steg til 1,068 mia. dollar fra 856 mio. dollar i andet kvartal 2018.
Det var primært i den regionale transport samt de øst-vest-gående ruter, at volumen blev øget. De nord-syd-gående ruter lå overordnet set på niveau med samme periode sidste år, imens de intra-asiatiske ruter oplevede en vækst i mængden af containere på 14. pct.
Øst-vest-ruterne så samlet set en vækst på 0,5 pct., som primært blev drevet af efterspørgsel i Europa samt en øget kinesisk efterspørgsel efter kølevarer. Omvendt blev efterspørgslen fra USA påvirket negativt af handelskrigen mellem USA og Kina. Til gengæld har en sjældent set disciplin fra containerrederierne betydet, at fragtraterne til særligt USA's østkyst har kunnet holdes på et niveau, hvor de har kompenseret for et lille fald i raterne til Europa.
Dyr vækst i USA-terminaler
Også i forretningssegmentet Terminals & Towage, der består af en række APM-terminaler og Svitzer, gik det frem – i hvert fald målt på omsætningen. Den steg til 957 mio. dollar fra 847 mio. dollar i andet kvartal 2018, men eftersom omkostningerne steg til 731 mio. dollar fra 621 mio. dollar, endte driftsresultatet uændret på 226 mio. dollar.
FAKTA – Terminals Håndterede containere: 3,0 mio. (2,8 mio) Heraf for eksterne kunder: 2,0 mio. (1,8 mio.) Omsætning pr. container: 257 USD (239 USD) Omkostninger pr. container: 213 USD (203 USD) Antal terminaler: 64 (65) Omsætning: 791 mio. USD (670 mio. USD) Driftsresultat: 180 mio. USD (162 mio. USD) |
Tallene dækker over, at omsætningen fra terminalerne gik frem med 18 pct., imens Svitzers omsætning faldt med 4,4 pct. Førstnævnte hænger primært sammen med, at Mærsk tjente flere penge på sine lagerfaciliteter, og at der var en stigning i antallet af flyttede containere på 8,5 pct.
Åbningen af en ny terminal i Moin, Costa Rica, har været med til at øge volumen. Selv renset for håndterede containere i den nye terminal – samt i en række mindre og nu afhændede terminaler – er der dog tale om en stigning i volumen på 6,4 pct., hvor den generelle vækst i markedet ifølge Mærsk ligger på 2,5 pct.
Hvor omsætning i Terminals steg med 18 pct., steg driftsresultatet dog kun med 11 pct. Det er fordi, at den øgede volumen primært har fundet sted i USA-terminalerne Los Angeles og Port Elizabeth, foruden Moin i Costa Rica, hvor omkostningerne er relativt høje.
Australsk afmatning rammer Svitzer
Svitzers fald i den samlede omsætning på 4,4 pct. svarer til otte mio. dollar. Eftersom Australien stadig er Svitzers største marked, rammer det hårdt, at den australske dollar er blevet mindre værd i sammenligning med samme kvartal sidste år. Det hjælper ikke på sagerne, at volumen også er faldet i Australien, fordi der ikke længere bliver eksporteret råvarer i de samme mængder som tidligere.
FAKTA – Svitzer Ejede slæbebåde: 349 (339) Chartrede slæbebåde: 26 (26) Antal slæb (havne): 33 mio. (32 mio.) Årligt driftsresultat pr. båd på baggrund af kvartalet (terminaler): 952.000 USD (986.000 USD) |
Samme historie gør sig til en vis grad gældene i Europa. Her er volumen også faldet, ligesom det engelske pund er faldet. Også euro'en har udviklet sig negativt i forhold til den amerikanske dollar.
Hvor omsætningen faldt med 12,2 pct. i Australien, faldt den med 9,3 pct. i Europa. Det blev delvist opvejet af en øget omsætning i de øvrige regioner, hvor særligt en øget aktivitet i de brasilianske havne Santos, Rio Grande og Paranagua førte til en stigning i Americas-regionens omsætning på 24,6 pct.
mio. dollar | 2. kvartal 2019 | 2. kvartal 2018 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 9.627 | 9.568 |
Resultat af primær drift (ebitda) | 1.357 | 1.162 |
Resultat før skat | 246 | -89 |
Årets resultat | 153 | -32 |
Underliggende resultat af fortsættende aktiviteter | 134 | 15 |
Egenkapital | 28.997 | 33.435 |
Regnskabsåret blev afsluttet 30. juni 2019. |