LNG-færge sættes ind på Rømø-Sylt
Det Flensborg-baserede rederi FRS har købt en ekstra bilfærge til Rømø-Sylt forbindelsen. Færgen 'Tresfjord' indsættes i november
Hybridfærgen 'Tresfjord' skal supplere den nuværende 'SyltExpress' (bygget 2005). Derved udvides kapaciteten på ruten Havneby-List med mere end 150 pct., skriver FRS på sin hjemmeside .
Ligesom 'SyltExpress' er 'Tresfjord' bygget på det norske værft Fiskerstrand og har hidtil sejlet i de norske fjorde.
Den knap 97 meter lange “Tresfjord” blev bygget i 1991 og er sidenhen blevet moderniseret. De første årtier sejlede færgen på ruten Molde-Vestnes i det nordlige Norge. I 2010 blev færgen ombygget til gasdrift og dernæst, i 2012, indsat på ruten Flakk-Rørvik ved Trondhjem.
'Tresfjord', som for øjeblikket er ved at blive ombygget i Norge, kan transportere op til 127 biler, dvs. mere end halvanden gang mere end 'SyltExpress'. Ifølge rederiet er færgen miljøvenlig med sin LNG-motor, der gør det muligt at sejle med en fart af 15 knob.
- Vi er meget glade for at vi vil få mulighed for at tilbyde en bedre forbindelse mellem øen Sild og fastlandet med en ekstra færge. Med to skibe kan vi tilbyde timeafgange fra hver havn, udtaler direktør Birte Dettmers.
Færgeforbindelsen mellem vadehavsøen Sild og fastlandet har eksisteret siden 1963 og har været drevet af Rømø-Sild linjen siden 1979.
- Med købet af en anden færge understreger vi vores opmærksomhed og ansvar for at sikre en pålidelig og bæredygtig ø-forbindelse, tilføjer Birte Dettmers.
'SyltExpress' transporterer ifølge FRS omkring 600.000 passagerer og 80.000 køretøjer årligt. Og i de senere år har rederiet, ifølge Tim Kunstmann, direktør for Sylt Linie GmbH, mærket en stigning i begge kategorier, oplyser han til Flensborg Avis.
– Den nye færge vil hjælpe med at aflaste os i forbindelse med det stigende antal fragt- og lastbiler samtidig med at vi kan give turister og øboere hyppigere afgange, fortæller Kunstmann til avisen.
Slesvig-Holstens trafikminister Bernd Buchholz (FDP) glæder sig over købet af en yderligere færge til ruten.
– Enhver yderligere kapacitet vil aflaste den ellers ofte belastede rute, siger han til avisen.
Den nye sejlplan vil blive offentliggjort i løbet af de kommende uger, oplyser FRS.