23948sdkhjf

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Antallet af kapringer og skudangreb mod skibe som sejler ud for Nigeria, er faldet, det viser nye tal fra det internationale center for registrering af pirateri, IMB.

Skud mod skibe, overfald og gidseltagninger af besætningsmedlemmer. Piratangreb har længe været en alvorlig trussel, som skaber utryghed for både besætningsmedlemmer og rederierne. Men nu viser nye tal, at antallet af piratangreb er nedadgående.

Det skriver Danske Rederier.

På verdensplan er der indtil videre blevet registeret 78 tilfælde af pirateri og væbnet røveri mod skibe, sammenlignet med 107 hændelser i samme periode i 2018.

For Guineabugten og ud for Nigeria er der særligt i 2. kvartal blevet registret færre overfald. I første halvdel af 2019 er der blevet registeret 21 piratangreb ud for Nigeria. Det tal er faldet fra 31 hændelser i samme periode af 2018. Faldet skyldes blandt andet en hurtigere indsats fra den nigerianske flåde, mener Danske Rederier.

- Vi er rigtig glad for, at antallet af angreb går den rigtige vej. Udviklingen understreger vigtigheden i at landene i de udsatte regioner, er begynder at leve op til deres ansvar om at sikre deres farvande, siger Asbjørn Overgaard Christiansen, direktør for Sikkerhed, Miljø og Maritim Forskning hos Danske Rederier.

Guineabugten og farvandet ud for Nigeria er fortsat værst ramt af pirater

Selvom tallet er nedadgående, så er Guineabugten og særligt farvandet ud for Nigeria i Vestafrika stadig det område, som er hårdest ramt af med voldelige overfald og kidnapninger. 8 ud af 9 hændelser hvor der blev skudt mod handelsskibe fandt sted ud for Nigeria, mens knap halvdelen af de anmeldte piratangreb på verdensplan skete i Guineabugten.

Guineabugten er derfor også det område, hvor der vurderes den højeste risiko for søfarende. 73% af de globale kidnapninger og 92% af de samlede gidseltagninger er registret i det område.

I første halvdel af 2019 blev 27 besætningsmedlemmer kidnappet i Guineabugten. Anttalet er stort set uændret siden sidste år, hvor 25 kidnapninger fandt sted.

Danske Rederier opfordrer derfor rederierne til fortsat at tage deres sikkerhedsforanstaltninger, når de sejler i disse områder.

- Piratangreb er et alvorligt problem for handelsskibene og deres besætningsmedlemmer. Det er derfor vigtigt at der fortsat arbejdes målrettet med at bekæmpe pirateri, siger Asbjørn Overgaard Christiansen.

Danske rederier har 10 % af deres aktiviteter i Afrika.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078