23948sdkhjf

Nærtliggende offshore-skib hørte ikke mayday fra 'Viking Sky'

'Ocean Response' kunne have været fremme ved det nødlidende krydstogtskib langt tidligere

Et af de to fartøjer, der endte med at slæbe krydstogtskibet 'Viking Sky' til kaj efter et motorstop, kunne have været fremme ved havaristen langt tidligere. 

Det skriver Sysla.no.

Da 'Viking Sky' den 23. marts ved 14-tiden mistede alt strømmen, og i det hårde vejr begyndte at drive mod den klippefyldte kyst ved Hustadvika, befandt den 75 meter lange MRV (Multi Role Vessel) 'Ocean Responce' sig 55 sømil sydpå.

Fartøjet var på vej til Florø, efter at den var kommet ind til kysten fra Åsgård-feltet, hvor den er på kontrakt hos Eqiunor. Hvis den var vendt om, da kaptajnen på 'Viking Sky' udsendte et mayday, kunne den have været fremme på fire timer. 

'Ocean Response' var dog for langt væk til at høre nødsignalet, der blev sendt ud over VHF. Og hos Hovedredningssentralen (HRS) ved Sola, der koordinerede redningsaktionen, havde man ikke 'Ocean Response' i Felles Ressursregister, hvor 6500 redningsressourcer ellers er registreret. 

Det gælder i øvrigt også seks andre offshoreskibe, der ligesom 'Ocean Response' fungerer som såkaldte områdeberedskabsskibe. De burde dog være i databasen, lyder det nu fra Ståle Jamtli, der er redningsinspektør hos HRS i Sydnorge. 

- Helt klart. Det er en del af det, som denne evaluering vil vise, tror jeg, at det absolut er en god idé, siger han til Sysla med henvisning til en undersøgelse af hele 'Viking Sky'-episoden, som stadig er i gang. 

Det var først, da forsikringsselskabet Norwegian Hull Club henvendte sig til Atlantic Offshore, der er rederiet bag 'Ocean Response', at offshorefartøjet vendte om og satte kursen mod 'Viking Sky'. Det var fremme ved tre-tiden den følgende nat, hvor linen blev fæstnet og slæbet begyndte. 

Læs også: Kan Grønland klare en Viking Sky?

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127