Anden mega-ro/ro leveret til DFDS
DFDS tog 8. maj levering af nybygningen ’Belgia Seaways’ fra det kinesiske Jinling-værft. Skibet er det andet i den serie på seks 6.700 lanemeter ro/ro-skibe, rederiet kontraherede de første to af tilbage i september 2016. Yderligere to nybygninger i serien følger i år, mens de resterende to leveres i 2020. Serien blev indledt med ’Ephesus Seaways’ tidligere i år.
Navnet ’Belgia Seaways’ er egentligt tiltænkt DFDS’ Nordsø-netværk, hvori hele skibsserien oprindeligt var planlagt til at skulle indsættes. Seriens første nybygning var således i byggeprocessen registeret i Dansk International Skibsregister som ’Gothia Seaways’, men blev i starten af marts officielt omdøbt til ’Ephesus Seaways’ samtidigt med en omflagning til Tyrkisk flag.
Det samme kommer nu til at ske med ’Belgia Seaways’. DFDS har dog endnu ikke offentligt løftet sløret for dette nye skibs kommende navn, andet end det bliver opkaldt efter et af de UNESCO-verdensarvs steder i Middelhavsregionen, der lægger stednavne til rederiets nye navngivningspolitik for skibene i Middelhavet.
DFDS har aktuelt ikke ændret en tidligere udmelding omkring de resterende fire skibes anvendelse. Derfor ventes disse som oprindeligt planlagt indsat på Nordsøen under dansk flag. ’Belgia Seaways’ stod ud på sin leveringsrejse 10. maj med et stop-over i Singapore torsdag i sidste uge, inden turens sidste stræk mod Pendik i Tyrkiet.