23948sdkhjf

"Vores sidste coaster under Dannebrog"

Venus Shipping solgte sin sidste coaster under dansk flag i 2018 efter 14 år på dansk flag - i dag foretrækker skibsreder Tom Kristensen St. Vincents-flag
Venus Shipping tog for nylig afsked med Danmark som flagstat.

Det sidste skib i flåden under dansk flag var coasteren ’Dan Fighter’ der blev solgt til et engelsk selskab i 2018 efter 14 år på dansk flag.

I dag investerer Venus Shipping udelukkende i større tonnager

Det foretrukne flag er St. Vincents eller alternativt Norsk Internasjonalt Skipsregister, NIS.

Skibene ’Atlas’, ’Lafjell’, ’Brufjell’, ’Ingeborg’, ’Kongsfjell’ og ’Active’ har alle hjemhavn i Kingstown på St. Vincents.

Ifølge Tom Kristensen havde han til sidst svært ved at se, hvordan rederiet egentlig skulle fastholde skibene på dansk flag.

Specialkrav
- Vi havde en episode, hvor vi havde købt et skib i Norge under norsk flag, som efterfølgende skulle indflages til Dannebrog. Der blev talt med den danske søfartsstyrelse inden købet, idet en af vore kollegaer i det nordjyske allerede havde købt søsterskibet. Vi fik at vide, at indflagningskravene ville blive de samme, hvilket betød, at vi var trygge ved at igangsætte processen, forklarer Tom Kristensen.

Da skibet med det nye navn, ’Dan Carrier’, kom på værft i Aalborg og skulle indflages var situationen dog helt anderledes.

Skibet opfyldte nu pludselig ikke kravene til B60-brandsikringkravene på trods af at alle kamre havde store firkantede escape vinduer ud til frit dæk. Det var dog ikke nok, hele apteringen skulle fjernes og bygges op efter B60.

- Dette ville sandsynligvis have kostet rederiet livet. En hurtig beslutning blev taget og ’Dan Carrier’ blev indflaget under Bahamas flag, hvor der ikke var nogen problemer, og hvor vurderingen var, at B60 var overholdt. Herefter kom ’Dan Carrier’ i drift.

Ny hjemstavn i Aalborg
- Det hele endte med, at Rederiforeningen for mindre skibe fik indsigt i sagen og rettede henvendelse til Søfartsstyrelsen. Pludselig kunne skibet godt indflages under Dannebrog uden krav til store modifikationer, hvilket herefter blev gjort, erindrer Tom Kristensen.

- Så ’Dan Carrier’ fik nu igen ny hjemhavn, denne gang Aalborg. Forholdet til søfartsstyrelsen blev også fint igen, men det var en dyr proces for et lille rederi.

- Som følge heraf blev vi meget forsigtige, når andre skibe skulle indflages, og i dag vælger vi konsekvent St. Vincents-flag.

- Det kører helt problemfrit. Man kommunikerer med et kontor i Svejts, der svarer hurtigt og effektivt på de forespørgsler, som vi måtte have. Vi oplever, at her fokuserer man på at servicere rederierne så godt som muligt, og man prioriterer at finde løsninger frem for at fokusere på forud definerede specialkrav til skibe, som i forvejen er klassede, lyder det fra Tom Kristensen.

Han medgiver dog, at det er lidt specielt at være et dansk rederi med en historisk forankring til rederimiljøet i Aalborg og så ikke længere havde skibe under dansk flag.

- Det er da naturligvis en vemodig følelse. Og jeg håber da, at vi kan komme tilbage på dansk flag på et tidspunkt. Min egen far lagde jo fra land med et skib på dansk flag i 1937.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094