Nu kommer 'Viking Sky' til København
Reperationerne på krydstogtskibet 'Viking Sky' skal nu være afsluttede, og efter planen afgår det 2017-byggede fra Kristiansund i dag for at sætte kursen mod København.
Det norske Sjøfartsdirektoratet skriver i en pressemeddelelse, at skibet i København vil komme i normal drift igen.
- Dialogen med klasseselskab og rederi har været god igennem denne krævende proces, og efter dagens gennemgang ombord på skibet ser vi ingen grund til, at klasseselskabet ikke kan godkende skibet til videre sejlads, siger Alf Tore Sørheim, Sjøfartsdirektoratets afdelingsdirektør fro operativt tilsyn, i en pressemeddelelse.
I den høje sø, som 'Viking Sky' befandt sig i efter, at samtlige motorer satte ud den 23. marts, fik skibet flere skader. Ifølge Søfartsdirektoratet gælder det knuste ruder, en redningsbåd og store belastninger på skibets ankre.
Ud fra de tilbagemeldinger, som direktoratets inspektør fik i går, er alle skader og mangler nu udbedret. Noget er dog blot udbedret som en midlertidig og godkendt reperation, heriblandt vinduer, hvor der er lang leveringstid på nye, skriver Søfartsdirektoratet.
Læs også: Kan Grønland klare en Viking Sky?
Med hensyn til selve årsagen til, at samtlige motorer på 'Viking Sky' satte ud på samme tid, henviser direktoratet til den forklaring, der blev sendt ud i sidste uge. Heraf fremgår det, at et lavt niveau af smøreolie – som dog var inden for det anbefalede niveau – i kombination med den høje sø førte til, at oliepumperne mistede tilførsel, hvilket førte til at automatisk nedlukning af motorerne.
- Vi har også fået bekræftet, at dette er et område, som naturligvis har stort fokus hos både klasseselskab og rederi i forbindelse med klargøring af skibet, skriver Søfartsdirektoratet.
Læs også: Ekspert: Vi har brug for flere oplysninger
Flere eksperter sår dog tvivl om, hvorvidt manglende olietryk er hele forklaringen. Som Søfart skrev i sidste uge, peger Sjøfartsdirektoratets tidligere chefingeniør Emil Aall Dahle på, at direktoratet denne gang har været for hurtig til at ligge sig fast på sin egen teori uden at undersøge andre muligheder tilstrækkeligt grundigt.
Over for TU.no giver anonyme kilder også udtryk for, at der må ligge mere bag motorstoppet end lavt olietryk.
Hver af de fire hovedmotorer på Viking Sky er af typen 32/44 fra MAN Energy Solutions i Augsburg, Tyskland. Der er tale om medium speed firetakts-maskiner, som hver især er forsynet med separate smøresystemer med oliesump i den ramme, som motor og generator er bygget på. Herfra suges olie op og bliver cirkuleret igennem motoren.
Ifølge internationale krav til motorerne kunne tåle rulninger på 22,5 grader fra side til side og bevægelser op og ned i længderetningen på 10 grader. TU skriver, at der skal meget til, før et skib på 'Viking Sky's størrelse kommer over disse mindstekrav, men ingen af mediets kilder tør sige noget om, hvorvidt det rent faktisk har været tilfældet.
Hos MAN Energy Solutions afventer man den endelige slutrapport fra Statens Havarikommisjon, skriver TU.
Læs også: