23948sdkhjf

75 år: Ole Frie brænder for logistikken

Som DFDS-topchef satsede Ole Frie benhårdt på logistikken - den 46 år lange karriere i DFDS var præget af en langstrakt magtkamp med DFDS’ ejer, Lauritzen Holding, om netop dette emne
Ole Frie er shippingmand af den gamle skole: Som 16-årig begyndte han som elev i rederiet. Det var i 1960, og resten af karrieren tilbragte han i DFDS.

I morgen - 30. marts - fylder han 75 år.

Han tiltrådte som adm. direktør i 2000, hvor han overtog efter Thorleif Block, som fratrådte som en konsekvens af uenigheder med rederiets ejer om den fremtidige kurs.

Han beklædte posten som topchef indtil 2006, hvor Niels Smedegaard tog over.

Ole Frie besidder fortsat en række bestyrelsesposter inden for transport og logistik, f.eks. en bestyrelsespost i den svenske færgegigant, Stena Line, samt en bestyrelsespost i Blue Water Fonden, der varetager ejerskabet af Blue Water Shipping.

Satsning på logistik
Da DFDS i 90’erne og 00’erne sporede sig ind på en helhjertet satsning på logistikløsninger som en del af rederiets kerneforretning var det med Ole Frie som en af de markante drivkræfter.

I 1990’erne var det den daværende adm. direktør, Thorleif Block, der pålagde Ole Frie at gøre DFDS stor på logistik.

DFDS’ satsning på specialiserede logistikløsninger som f.eks. dør-til-dør transporter - med fokus på både skibe og egne lastbiler - var en strategi, som Ole Frie aldrig tvivlede på. Rederiets fremtid måtte nødvendigvis hvile på et omfattende netværk at logistikydelser som et supplement til den traditionelle linjeskibstrafik, lød vurderingen.

Økonomisk knibe
DFDS’ ejer, Lauritzen Holding / Lauritzen Fonden, var op gennem 1990’erne i økonomisk uføre og havde travlt med at frasælge aktiviteterne for at dække de massive tab.
I 2000 besluttede Lauritzen Holding at frasælge netop dét forretningsben, som på mange måder blev betragtet som Ole Fries livsværk, nemlig DFDS Dan Transport, som levererede dør-til-dør transport på DFDS’ nordeuropæiske kernemarkeder.

Hvad der er blevet sagt under bestyrelsesmøderne, hvor Fonden som virksomhedens ejer selvsagt har svinget taktstokken, vides ikke.

Men Ole Frie og Thorleif Block har kæmpet imod beslutningen med næb og kløer. Med Ole Fries noget ramsaltede - for ikke at sige åbenlyst bryske - facon in mente, har der utvivlsomt været talt med store bogstaver i bestyrelseslokalet.

Tabte kampen
Ole Frie og Thorleif Block endte med at tabe magtkampen med et brag, da ejeren i 2000 valgte at frasælge logistikaktiviteterne for at skaffe midler til dækning af tab i Lauritzen-gruppen.

DFDS Dan Transport blev frasolgt. Thorleif Block trådte tilbage og Ole Frie fik af bestyrelsen overdraget posten som såkaldt foresiddende direktør i DFDS.

Fra topchefposten kunne Ole Frie med stor ærgrelse følge med i, hvordan danske logistikselskaber som f.eks. DSV i de følgende år med stor succes opbyggede deres aktiviteter og blev særdeles succesfulde virksomheder. Alle, der kender Ole Frie, ved, hvor meget han fortsat ærgrer sig over, at frasalget af DFDS Dan Transport betød, at DFDS mistede momentum og sandsynligvis i dag kunne have stået endnu stærkere på logistikmarkedet, hvis ejeren havde prioriteret fortsat ejerskab af DFDS Dan Transport.

DFDS har da også efterfølgende på ny kastet sig over logistik-aktiviteterne med fornyet styrke, og disse er i dag forankret i DFDS Logistics.

Ole Frie overtog i øvrigt posten som adm. direktør på et tidspunkt, hvor DFDS af mange blev betragtet som et rederi, som var midt i en nedadgående spiral.

Som nyudnævnt topchef gik han i gang med at genopbygge logistikaktiviteterne selv om DFDS Dan Transport netop var blevet frasolgt. Og samtidig var han med til at igangsætte et ambitiøst flådefornyelsesprogram i form af de seks såkaldte blomsterskibe fra FSG Flenburg Werft.

Ind i medier
Med til historien hører også, at Ole Frie tidligere har spillet en aktiv rolle i udviklingen af nærværende brancheavis, Søfart.

Det skete, da Ole Frie tiltrådte posten som arbejdende bestyrelsesformand og direktør for Seapress, som i tidligere tider var det forlag, der udgav Søfart. I den rolle havde Ole Frie ansvaret for at udvikle brancheavisen, som dengang var ejet af Foreningen til Søfartens Fremme.

Dette udviklingsarbejde mundede ud i, at Foreningen til Søfartens Fremme udfasede sit ejerskab af brancheavisen, som i stedet blev overtaget at medievirksomheden Nordiske Medier, som i dag ejer Søfart og varetager brancheavisens langsigtede udvikling.
Læs mere om: DFDS
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.159