Råolie-tankere belønnes for at trodse sanktioner
Saudi Arabiens statsejede rederi Bahri har en række VLCC'ere, her 'Kahla' på 317.321 t.dv. Foto: Bahri
Hvad den tilgang koster i det lange løb er der derimod mindre viden om. Kritikere vil hævde, at man kan miste goodwill i USA, og at det kan koste dyrt.
Men lige nu henter den TMS Tankers-ejede suezmax'er 'Karekare' på 159.638 t.dv., en last for PetroChina på 130.000 ton råolie i Puerto José i det nordøstlige Venezuela. Forventet afgang fra Venezuela d. 22. februar, og lasten skal til Ningbo i Kina til en 'lump-sum rate' på 6.3 millioner dollars. Det er omkring 50 procent højere end lignende suezmax trades.
Desuden rapporteres det, at Saudi Arabiens statsejede shipping gruppe Bahri har en 303.000 t.dv. stor VLCC'er på vej til Puerto José efter olie, hvilket rederiet bekræfter. International Seaways har også haft en VLCC'er - den 300,900 t.dv. 'Gener8 Success' i Puerto José tidligt i februar, skriver Tradewinds.
Sanktionerne er ikke helt på plads endnu. De amerikanske myndigheder sigter mod d. 28. april som endelig sanktionsdato. Indtil videre opfordres rederier til at nedtone og udfase deres oliehandel med Venezuela.