Tyskland godkender Femern-forbindelsen
I dag har ledelsen i Femern A/S officielt fået overdraget den underskrevne tyske myndighedsgodkendelse af den tyske del af Femern-forbindelsen.
Det oplyser Femern A/S i en pressemeddelelse.
- Dette er et meget vigtigt skridt i realiseringen af Femern Bælt-tunnelen og et godt udtryk for prioriteringen af projektet i Slesvig-Holsten, skriver administrerende direktør for Femern A/S, Claus F. Baunkjær, i pressemeddelelsen.
Den politiske aftale i i Slesvig-Holsten var på plads allerede den 28. december sidet år, men nu er aftalen altså endeligt underskrevet.
Der kan klages over godkendelsen fra den tyske godkendelsesmyndighed til Forvaltningsdomstolen i Leipzig. Femern A/S og selskabets tyske rådgivere er velforberedt på at kunne assistere den tyske godkendelsesmyndighed i Kiel i en sådan retssag.
Denne godkendelse omhandler alene byggeriet på den tyske side. Aktiviteterne på dansk side er reguleret i den danske anlægslov for Femernprojektet, understreger Femern A/S.
Det samlede anlægsbudget er på 52,6 mia. kr.
Producerer 89 tunnelelementer ved RødbyhavnByggeriet af Femerntunnelen er tilrettelagt sådan, at der ved Rødbyhavn på Lolland først anlægges dels en ny arbejdshavn, dels en fabrik til produktion af de 89 tunnelelementer, som sænketunnelen i hovedsagen består af. Byggemodningen af det område ved Rødbyhavn, hvor tunnelelementfabrikken skal ligge, er i fuld gang. I marts 2018 tiltrådte forligskredsen bag Femern Bælt-forbindelsen en politisk aftale om fremrykning af konkrete anlægsforberedende aktiviteter, det vil sige byggemodning af byggepladsen i Rødbyhavn. Aktiviteterne finansieres inden for det samlede anlægsbudget og omfatter bl.a. miljøtiltag, arkæologiske undersøgelser samt etablering af el- og vandforsyning i produktionsområdet ved Rødbyhavn på Lolland. |