Tørlast hårdt ramt fra flere fronter
Tørlastrederierne er kommet rigtig skidt fra start i 2019, hvor flere forskellige faktorer har været med til at hive tørlastindekset Baltic Dry ned med en tredjedel i løbet af januar.
Det skriver Splash Extra efter at have talt med en række analytikere og redere.
Senest er det kollapset af en dæmning i Brasilien, der har været med til at sende raterne ned.
Dæmningen er ejet af minegiganten Vale, og kollapset, der indtil videre har korstet 65 mennesker livet og efterladt 300 personer savnede, har ført til usikkerhed om den fortsatte eksport af jernmalm ud af Brasilien.
Det er særligt capesize-rater, der er påvirket af dæmningskollapset, og siden ulykken den 25. januar er capesize-raterne faldet med 13 pct.
Der er dog andre faktorer, der har været med til at sende Baltic Dry-indekset ned på de i skrivende stund 797 dollar. I Kina er der udbrudt afrikansk svinepest, hvilket indtil videre har ført til, at 900.000 svin er blevet aflivet. Frygten er, at svinepesten vil sprede sig, hvilket vil sænke efterspørgslen efter soya "markant", vurderer William Tooth, analytiker ved Maritime Strategies International, over for Splash Extra.
William Tooth peger også på, at en tør sommer i Brasilien har sænket forventningerne til høsten med 10-20 pct. Og endelig er der den indenlandske produktion af kul i Kina, der er på sit højeste niveau i næsten fire år, at rederierne skal søge relativt længe efter laster med kul til Kina.
På længere sigt forventer Bimco dog, at efterspørgslen efter tørlastrederiernes ydelser vil stige. Det vil tilvæksten af nye skibe i verdensflåden dog også, har analytiker Peter Sand for nyligt forklaret til Søfart.
- I et marked, der går fremad, vil man i et vist omfang stoppe med at skrotte skibe. Så tendensen er klart, at flådevæksten er gået fra 2 pct. årlig vækst i 2018 til i underkanten af 3 pct. i 2019, siger Peter Sand.
For 2020 lyder Bimcos prognose på yderligere flådevækst på omkring 3,5 pct.
- Det kan godt bekymre os lidt, for det ligger noget over den forventede efterspørgsel de kommende fem år, siger Peter Sand.
Læs mere: Udsigt til stigende rater på tørlast