Koldings borgmester: Havnens virksomheder holder ikke byen oppe
Når virksomhederne på Kolding Havn må lukke og slukke inden for de næste 25 år, vil deres bidrag til kommunekassen hurtigt blive opvejet af skatteindtægter fra nye borgere i kommunen, der kan bo på de nuværende havnearealer.
Sådan lød det fra Koldings borgmester Jørn Pedersen (V) i går, da han ved et arrangement for Jyske Vestkystens abonnenter mødte offentligheden for at forsvare sin beslutning om at lukke havnen.
- Jeg kan roligt sige, at det ikke er skatteindtægterne fra vores havnevirksomheder, der holder os oppe. Fakta er, at havnevirksomhederne bidrager med under en mio. kroner ud af de 119,4 mio. kroner, Kolding Kommune årligt har i indtægt fra virksomhedsskat. Det kan enhver regne ud ved at se i virksomhedernes regnskaber, sagde Jørn Pedersen ifølge Jyske Vestkysten.
Læs også: Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning
Han tilføjede, at hvis kommunen får 2000 nye borgere ind i nye boliger på havnen, vil de "bidrage med ikke under 100 mio. kroner" om året i skatteindtægter. Dertil kommer indtægter fra de nye erhvervsdrivende, som borgmesteren også forestiller sig vil flytte ind på havnen.
Samtlige 80 stole i lokalet var besat, og fra flere læsere mødte Jørn Pedersen kritik af den måde, havnelukningen er foregået på. Blandt andet blev der efterlyst beregninger af økonomien og juridiske undersøgelser som et grundlag for beslutningen.
- Vi kunne bruge mange penge på advokater på det her. Det synes jeg så ikke, vi skal. Så der ligger ikke alle mulige vurderinger og beregninger på, hvad vi kan få ind i byggeretter og jordsalg. For vi synes netop ikke, at det må være afgørende for vores beslutning om havnens og byens fremtid, sagde Jørn Pedersen.
Som Søfart tidligere har skrevet, var flere partier i byrådet skeptiske over for planen over at lukke havnen. Alligevel var Elvis Comic (S) det eneste byrådsmedlem, som stemte nej.
- Det tog mellem fem og syv dage at lande det her forlig. Det er et hastværk uden lige, borgmesteren har valgt at sætte i søen, siger han til Søfart.
Læs mere: Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn