23948sdkhjf

DFDS har sikret nybygning til Middelhavet

Det nybyggede ro/ro-skib, der først var øremærket til Tirrenia og siden Cobelfret, er nu indsat i DFDS’ netværk i Middelhavet

Kort før jul meddelte DFDS, at rederiets første to nybyggende mega ro/ro-skibe, der i år leveres fra Jinling-værftet i Kina, skal beskæftiges i Middelhavet. Men den store danske shortsea-operatør, der købte tyrkiske U. N. Ro-Ro sidste år, har allerede øget kapaciteten i Middelhavet.

Det skete fornyelig med nybygningen ’Alf Pollak’, som DFDS ifølge det svenske branchemedie Shippax har sikret sig chartreren på. Det 4.000 lanemeter store nybyggede ro/ro-skib var ellers i markedet meddelt afsat til først til italienske Onorato Armatori (Tirrenia) og siden Benelux-rederiet Cobelfret.

Skibet ejes af det norske selskab bag byggeværftet FSG, Siem Group, der også er kontrahenten bag de to bareboat-skibe ’Tulipa Seaways’ og ’Gardenia Seaways’, som DFDS forrige år tog levering af til korridoren mellem UK og kontinentet.

Endnu et skib sydpå

Ifølge Shippax styrkes flåden ud fra Tyrkiet ligeledes med charterskibet ’Fionia Seaways’, der netop nu er undervejs mod Tulza i Tyrkiet. DFDS og Ekol Logistics indgik kort før jul en aftale om en markant udvidelse af samarbejdet om transport af fragtenheder på DFDS' ruter, der forbinder Tyrkiet med Italien.

Ekol Logistics leverer transport- og logistikløsninger for fragt mellem primært Tyrkiet og Europa. Selskabet er en af Tyrkiets førende logistikvirksomheder. U. N. Ro-Ro’s flåde bestod ved overtagelsestidspunktet sidste år af 12 moderne ro/ro-skibe, der designmæssigt ligger tæt op af ’Alf Pollak’ samt ’Tulipa Seaways’ og ’Gardenia Seaways’.

- Den øgede rutekapacitet tilfører mere frekvens på DFDS' ruter og tilgangen af yderligere en havneterminal i Istanbul udvider netværket. Med højere frekvens og en mere tilgængelig havne-infrastruktur er DFDS godt positioneret til at støtte væksten for tyrkiske eksportører samt transport- og logistikvirksomheder i markedet, udtalte Selcuk Boztepe, Head of Mediterranean i DFDS, forrige uge i en selskabsmeddelelse.

DFDS opgraderer gennem 2019 de resterende skibe fra U.N. Ro-Ro med scrubbere. Aktuelt er 'Cemil Bayülgen' under færdiggørelse efter scrubberinstallation og forlængelse ved Gemak Shipyard i Tyrkiet.

Læs også:  Udvidet kundeaftale styrker DFDS’ ruter i Middelhavet

Læs også:  Nybygning ”leveret” fra Fayard

Læs mere om: DFDS
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142