23948sdkhjf

DFDS får britisk no deal-kontrakt

Den britiske stat har brugt mere end 100 mio. pund til at indgå tre no deal-kontrakter om ekstra søværts fragtkapacitet, hvis Englands udtræden af EU ender med et hårdt Brexit. DFDS skal i så fald sikre ekstra kapacitet i en kontrakt lydende på 42,5 mio. pund, mens franske Brittany Ferries har fået en kontrakt på 46,6 mio. pund.

Grundet tidspres optil Brexit-deadlinen med udgangen af marts måned, har den britiske stat valgt ikke at gennemføre et udbud af opgaven. Derfor har det ifølge avisen The Guardian afstedkommet en vis kritik, at det tredje selskab, Seaborne Freight, ikke har nogen som helst referencer, endsige skibskapacitet til rådighed. Seaborne Freights kontrakt lyder på 13,8 mio. pund.

Målet med kontrakterne er ifølge det britiske transportministerium at kunne flytte op til 4.000 ugentlige trailere væk fra Dover, hvor der forudses at kunne opstå store kapacitetsproblemer som følge af lange toldbehandlingsprocedurer efter et hårdt Brexit.

Det britiske transportministerium har således købt kapacitet hos DFDS og Brittany Ferries til at flytte dele af trafikken til Immingham og Portsmouth, der hver er store hubs for de to rederier. Ifølge The Guardian har Seaborne Freight meddelt, at de vil råde over to skibe fra marts måned til brug mellem Ramsgate og Ostende.

Selskabet blev ifølge avisen stiftet for to år siden og har siden været i forhandlinger om at starte trafik mellem de to havne, uden dog at råde over tonnage.

Investeringsøkonom ved Nordnet Per Hansen siger til Ritzau, at kontrakten bør sende aktierne i DFDS op. Uroen omkring Brexit og problemer i Tyrkiet har skåret 40 pct. af aktiekursen i rederiet siden sommeren.

- Kontrakten viser, at DFDS ikke er et selskab, der kun har problemer, men har flere strenge at spille på.

- Og så er forventningerne til DFDS ganske lave lige nu, siger Per Hansen.

Læs mere om: DFDS
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11