Ophugning af panamax-skibe gået helt i stå
Imens tørlastredere verden over kan tænke tilbage på 2018 som det bedste år i længe, blev 2018 også det er med færrest ophuggede panamax-skibe siden 2007.
Det skriver Bimco i en ny analyse.
I løbet af året er der blot blevet ophugget tørlastskibe svarende til 4,2 mio. t.dv. Det er et fald på 71,6 pct. i forhold til 2017, og en afgørende faktor er et næsten totalt ophør af ophugning af panamax-skibe.
Hvor panamax-skibe sidste år stod for 23 pct. af den samlede tørlastophugning, er andel i år helt nede på tre pct. med blot to ophuggede panamax'ere. De to havde en samlet kapacitet på 144.485 t.dv., og det tal er ikke set lavere siden 2007.
- Historisk set har bedre fragtrater ført til et fald i ophugning, og med gennemsnitlige indtjeninger i tørlastmarkedet på sit højeste siden 2011 er ejerne mere tilbøjelige til at holde deres skibe på vandet, siger Bimcos chefanalytiker Peter Sand.
Det afspejler sig også i gennemsnitsalderen for de ophuggede tørlastskibe. I år til dato ligger den på 28,1 år, hvor den i 2017 lå på 24,7 år.