23948sdkhjf

USA-rater trækker containerindeks ned

Shanghai-indekset falder trods stigning i Europa-rater

Den store spurt for at få varer fra Kina til USA er for alvor slut, og det kan ses i sidste uges opgørelse af spotraterne på ruten. 

Turen fra Shanghai til USA's vestkyst er nu tilbage under 2.000 dollar med en gennemsnitlig rate på 1.935 dollar pr. FEU, imens turen til USA's østkyst, som for få uger siden var over 3.600 dollar pr. FEU, nu er nede i 2901 dollar pr. FEU. Det er et fald på 235 dollar i forhold til ugen forinden. 

De to USA-ruter formåede at trække det samlede Shanghai-indeks ned med 12,90 point til 848,65 point.

Det skete til trods for, at ruterne fra Shanghai til Europa tog et uventet hop i en tid, hvor 2M-alliancen bestående af Maersk Line og MSC er begyndt at genindsætte 11 store containerskibe, der har været taget ud af drift for at holde en hånd under rateniveauet i løbet af efteråret. 

Raterne til Nordeuropa steg med 58 dollar til 832 dollar pr. TEU, imens raterne til Middelhavet steg med 33 dollar til 821 dollar pr. TEU. Dermed er containerrederierne en anelse bedre rustet til de forhandlinger om faste kontrakter, der finder sted i øjeblikket. 

Shanghai-indekset er sammensat af spotraterne for 15 vigtige ruter ud ad Shanghai.

Hvor containerrederier havde god grund til at frygte værre rater til Europa, står det skidt til med de såkaldte backhaul-rater fra Nordeuropa til Kina. The Loadstar rapporterer om rater fra Rotterdam til Shanghai på 571 dollar pr. FEU, hvilket er omtrent to tredjedele af prisen for et år siden. 

Det kinesiske stop for import af papir- og plasticaffald nævnes som en del af årsagen. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125