Samsø-direktør blandt de første på ny maritim lederuddannelse
Nu kan medarbejdere i den maritime branche – både ledere og ansatte med lederambitioner – få sig en lederuddannelse, som er målrettet deres konkrete virkelighed. Det gælder både sejlende og ansatte i land tilknyttet det maritime.
Muligheden er opstået med uddannelsen Blue Diploma, som bliver udbudt af UCL Erhvervsakademi og Professionsskole.
- Inden for det maritime område har der ikke været tradition for efter- og videreuddannelse i ledelse. Typisk har kompetenceudviklingen kredset om det tekniske og fagfaglige, siger Jens Linder, chefkonsulent UCL Erhvervsakademi og Professionsskole, i en pressemeddelelse.
Styrmand ved roret
Jens Linder er selv tidligere styrmand, og uddannelsen er udviklet i tæt samspil med en række aktører inden for Det Blå Danmark. Den stærke forankring af uddannelsen i branchen gør, at Jens Linder har store forventninger til deltagernes udbytte.
- For hver enkelt deltager vil det utvivlsomt styrke lederskabet at få koblet teori og ny viden på det at bedrive ledelse. Samtidig viser al erfaring, at ledelse har stor betydning for forretningsudviklingen og evnen til at skabe vækst, siger Jens Linder og uddyber:
- Det handler både om, at du som leder lærer, hvordan du bedst muligt motiverer dine medarbejdere og skaber en sund og engageret kultur, men også om, at du får værktøjer til strategisk udvikling af forretningen.
Den autodikate direktør
Blue Diploma er netop startet op med de første 11 deltagere. En af dem er Carsten Kruse, der er direktør på Samsø Rederi, som i mere end 25 år har han arbejdet som leder i færgebranchen. Han er selvlært, men med Blue Diploma har han øjnet en chance for at få fyldt teori i sin ledelsesrygsæk.
- Uddannelsen er en gave til mig. Jeg har stor lyst til at lære nyt, som kan gøre mig til en bedre leder. Jeg forventer, at uddannelsen ruster mig personligt som leder og derudover vil styrke min evne til at udvikle rederiet, siger Carsten Kruse i pressemeddelelsen.
Det er ikke fordi, den 49-årige direktør har gået og følt sig mangelfuld som leder. Men det har været ledelse gennem princippet ’learning by doing’.
- Jeg er fuldstændig autodidakt, har ingen uddannelse overhovedet. Med uddannelsen får jeg koblet teori og viden på min praksis, siger Carsten Kruse og fortsætter:
- Verden ændrer sig hele tiden, og uddannelsen er en mulighed for at følge med i, hvad der sker. Samtidig får jeg værktøjer til at gøre mit job bedre. Det vil forhåbentlig også betyde, at jeg bliver klogere på, hvordan vi fortsat kan udvikle vores rederi.
Tilpasset maritim virkelighed
Blandt de øvrige studerende er der både medarbejdere fra rederier og landbaserede virksomheder og organisationer inden for det maritime. Her er direktører, styrmænd, skibsførere, ledere fra offshore og undervisere.
Over de næste to år vil de komme omkring emner som organisationsudvikling, økonomisk ledelse, asset management, det professionelle lederskab og lederkommunikation.
Da der ofte er skæve arbejdstider inden for det maritime, er uddannelsen tilrettelagt, så eksempelvis sejlende også kan være med.
- Vi har skruet uddannelsen sådan sammen, at der er få ’obligatoriske’ tilstedeværelsesdage med undervisning i Odense. Mange af de øvrige undervisningsdage bliver forelæsningerne optaget på video og vil efterfølgende være tilgængelige for deltagere, som ikke har mulighed for fysisk fremmøde, siger Jens Linder og uddyber:
- Derudover er der E-læringsmaterialer, ligesom studievejledning for enkeltdeltagere og studiegrupper kan foregå ved fysisk fremmøde eller via videoforbindelse.