23948sdkhjf

Flaskegasmotor indviet med pomp og pragt

GALLERI: Mandag havde Danmarks totakts-ingeniører lokket shippingfolk fra hele kloden til Københavns Sydhavn for at overvære præsentationen af verdens første flaskegasdrevne totaktsmotor
Københavns Sydhavn var mandag rammen om præsentationen af en helt ny type skibsmotor, som MAN Energy Solutions håber bliver et hit blandt skibsrederne.

Det er første gang siden 2015, at de danske ingeniører fra MAN Diesel & Turbo sender en nyudviklet motor på markedet - og præsentationen er tilrettelagt efter de skibsredere, som netop nu forbereder sig på de nye krav til skibsfarten, som træder i kraft i 2020 og som stiller skrappe krav til indholdet af giftigt svovl i bunkerolien.

LPG-gassen har en række indlysende fordele sammenlignet med det mere traditionelle LNG-brændstof, der har bredt sig i skibsfarten siden 2015.

LNG-gassen er kendetegnet ved, at den skal nedfryses til minus 162 grader Celsius for at opnå den flydende form, som gør det muligt at transportere brændstoffet rundt på kloden. LPG-gassen er også flydende, men udmærker sig ved, at den kan transporteres ud til slutbrugeren under relativt svagt tryk, som f.eks. i de klassiske, gule gasflasker, som man henter på tankstationen.

Under præsentationen i den københavnske sydhavn gav MAN Energy Solutions de besøgende adgang til virksomhedens test-totaktsmotor, hvor der i de seneste mange måneder er kørt omfattende testforløb med den LPG-drevne totaktsmotor.

Her kunne de besøgende ved selvsyn opleve, hvordan den gigantiske dual-totakter ubesværet skiftede fra at sejle på traditionel bunkerolie til at sejle på LPG-gas.

MAN Energy Solutions vurderer, at LPG-drevne skibsmotorer i første omgang vil være attraktive, når gasrederierne skal kontrahere nye gastankere, men virksomheden håber, at også tørlastrederierne vil kunne blive fristet af LPG, f.eks. i Japan, hvor der er stor interesse for at overgå til LPG i nærskibstrafikken.

Efter som LPG er langt mindre kompliceret at transportere, vil der ikke skulle bruges store ressourcer på at opbygge en infrastruktur til at få LPG-drivmidlet gjort tilgængelig i havnene. Det vil i mange tilfælde være relativt ukompliceret for rederierne at bunkre LPG, fordi denne gasart er så udbredt og bruges i så mange forskellige sammenhænge.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111