Flaskegasmotor indviet med pomp og pragt
GALLERI: Mandag havde Danmarks totakts-ingeniører lokket shippingfolk fra hele kloden til Københavns Sydhavn for at overvære præsentationen af verdens første flaskegasdrevne totaktsmotor
7
Billeder
Og sådan ser det ud, når en totaktsmotor både skal kunne sejle på traditionel bunkerolie og LPG-gas. Der er tale om et foto fra MAN Energy Solutions testmotor i Sydhavnen, hvor der i de seneste måneder er kørt omfattende testforløb Carsten Lundager
Det er første gang siden 2015, at de danske ingeniører fra MAN Diesel & Turbo sender en nyudviklet motor på markedet - og præsentationen er tilrettelagt efter de skibsredere, som netop nu forbereder sig på de nye krav til skibsfarten, som træder i kraft i 2020 og som stiller skrappe krav til indholdet af giftigt svovl i bunkerolien.
LPG-gassen har en række indlysende fordele sammenlignet med det mere traditionelle LNG-brændstof, der har bredt sig i skibsfarten siden 2015.
LNG-gassen er kendetegnet ved, at den skal nedfryses til minus 162 grader Celsius for at opnå den flydende form, som gør det muligt at transportere brændstoffet rundt på kloden. LPG-gassen er også flydende, men udmærker sig ved, at den kan transporteres ud til slutbrugeren under relativt svagt tryk, som f.eks. i de klassiske, gule gasflasker, som man henter på tankstationen.
Under præsentationen i den københavnske sydhavn gav MAN Energy Solutions de besøgende adgang til virksomhedens test-totaktsmotor, hvor der i de seneste mange måneder er kørt omfattende testforløb med den LPG-drevne totaktsmotor.
Her kunne de besøgende ved selvsyn opleve, hvordan den gigantiske dual-totakter ubesværet skiftede fra at sejle på traditionel bunkerolie til at sejle på LPG-gas.
MAN Energy Solutions vurderer, at LPG-drevne skibsmotorer i første omgang vil være attraktive, når gasrederierne skal kontrahere nye gastankere, men virksomheden håber, at også tørlastrederierne vil kunne blive fristet af LPG, f.eks. i Japan, hvor der er stor interesse for at overgå til LPG i nærskibstrafikken.
Efter som LPG er langt mindre kompliceret at transportere, vil der ikke skulle bruges store ressourcer på at opbygge en infrastruktur til at få LPG-drivmidlet gjort tilgængelig i havnene. Det vil i mange tilfælde være relativt ukompliceret for rederierne at bunkre LPG, fordi denne gasart er så udbredt og bruges i så mange forskellige sammenhænge.