Større elektromotorer på hylderne til SMM
– Det er meget vigtigt for os, at vi kan levere hele spektret. Både værft, skibsreder og OEM’er skal kunne sige; ved du hvad, vi kan jo sætte Hoyer-motorer på det hele. Det vil sige, vi skal kunne levere elektromotorer til et skib fra den lille smøreoliepumpe helt op til den største ballastvandspumpe, forklarer Ketil Vesterlund, CCO hos Hoyer.
Den danske elektromotorproducent skal således bruge årets SMM-messe i Hamborg til at vise det internationale marinemarked, at de henover sommeren har udvidet produktkataloget fra low voltage motorer til også at indbefatte medium voltage motorer.
– Skibene bliver større, og dermed også de ballastvands- og maskinrumspumper, de skal have om bord. Og så fornemmer vi - særlig i olie og gas-segmentet, men til dels også på marineområdet, at der er kommet fokus på at minimere kobberforbruget i kabler. Det kan du bl.a. gøre, når du er oppe i de store kilowatt med medium voltage-motorer, modsat low voltage, forklarer Ketil Vesterlund.
Nyt marked for Hoyer
Hoyers nye fokus på elektromotormarkedet på marineområdet åbner også døren for et helt nyt maritimt forretningsområde for virksomheden; Nemlig markedet for at levere motorer til producenter af thruster-units efter samme princip som, at Hoyer i dag er fast underleverandør af elektromotorer til en række producenter af bl.a. scrubbere og ballastvandsanlæg.
– Det er derfor højt på vores dagsorden, at vi under SMM kommer i dialog med de store producenter af thrustere, som jo ikke tidligere har haft os på deres radar, da vi ikke har kunnet levere motorprogrammet til den kundegruppe, understreger Ketil Vesterlund.
Han oplyser, at Hover allerede er i gang med den første leverance af medium voltage-motorer. Disse er på vej til at blive installeret i to serier af containerskibe, som er under bygning ved henholdsvis Samsung- og Hyundai-værfterne i Sydkorea.
Opdateret bremsemotor
Hoyer vil også benytte SMM-messen til at slå et slag for, at virksomheden har en opdateret marine bremsemotor på markedet til brug i dæksudstyr som spil og kraner. Målet har været at efterkomme et ønske i den mere prisfølsomme del af markedet, forklarer Ketil Vesterlund.
– Vi lancerede for tre år siden vores første marine bremsemotor til spil. Det betyder, at vi har kunnet samle viden og erfaring fra den del af markedet for dæksudstyr. Megen af den feedback, vi har fået, har handlet om, at der har manglet et billigere produkt, uden at gå på kompromis med sikkerheden.
– Derfor har vi sammen med vores bremseproducent Stromag, som regnes blandt de bedste – og således dyreste - udviklet en prisrigtig bremsemotor. Der er ikke pillet ved sikkerhedselementet, men derimod ved bremsens features og design, som er gjort mere simple. Igennem dialog med Stromag har vi fundet frem til et bremsedesign, der bedre matcher det vores kunder reelt efterspørger. Det eksisterende design var simpelthen for omfattende, uddyber Ketil Vesterlund.
Håber på bredt besøgsfelt
Der er ydermere foretaget en række designændringer, som bl.a. skal medvirke til at nedbringe de løbende vedligeholdelsesudgifter på bremsemotoren, forklarer han. Bl.a. er de to klemkasser reduceret til kun én, hvorfor risikoen for fugt- og vandindtrængning på de ofte meget vejr- og søvandsudsatte installationer halveres.
Ketil Vesterlund oplyser, at Hoyer hele tiden vil være til stede på SMM med mindst 20 mand, som tilsammen repræsenterer alle virksomhedens maritime markedsområder inklusiv aftermarket.
– Et af vores vigtigste succeskriterier, vi håber på at kunne sætte flueben ved, når vi tager hjem fra Hamborg, er at alle vores topkunder har været inde og besøge os. Ikke bare indkøberen, men helst en større flok, fra flere afdelinger i deres organisation.
Vores tilstedeværelse på SMM skal nemlig gerne afspejle den brede tilgang til vores kunders organisationer, vi normalt arbejder med, slutter Ketil Vesterlund.
Artiklen er en del af temaet SMM 2018.