23948sdkhjf

Fem spanske færger skal konverteres til LNG

Det spanske rederi Baleáreas vil bruge 447 mio. kroner på at konvertere fem ro/pax-færger til LNG-drift.

LNG som drivmiddel vinder indpas under nordlige såvel som under sydligere himmelstrøg, og nu har det spanske færgerederi Baleáreas besluttet sig for at konvertere fem færger til LNG-drift.

Det skriver rederiet i en pressemeddelelse.

Der er tale om en samlet investering på 60 mio. euro (447 mio. kroner) over de to år, som de fem konverteringer vil tage. Til den tid vil der blive tale om en årlig reduktion i rederiets samlede CO2-udledning med 45.000 tons CO2 og 4400 tons NOx.

Arbejdet med den første færge, 'Nápoles', begynder denne vinter. Sideløbende med de fem konverteringsprojekter ser Baleáreas på muligheden for yderligere to LNG-projekter, ligesom to nybygninger vil blive leveret til LNG-drift. Rederiet forventer således at operere ni LNG-drevne færger om tre år.

Baleáreas nævner i pressemeddelelsen både Wärtsilä og Rolls-Royce som samarbejdsparter på motorsiden, men det fremgår ikke, hvor mange maskinerier de enkelte producenter skal levere. 

Rederiets første skridt mod i LNG som drivmiddel blev i øvrigt taget sidste år, da generatoren på færgen 'Abel Matutes' blev konverteret til LNG. 

Foruden 'Nápoles' er de fire færger, der står over for konvertering, 'Abel Matutes', 'Sicilia', 'Bahama Mama' og 'Martín i Soler'.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.503