Rederier anklaget for fake news i ophedet ophugningsdebat
Der er slet ikke værfter nok på EU's liste over godkendte ophugningsværfter, der træder i kraft ved årsskiftet.
Sådan har kritikken gennem længere tid lydt fra den europæiske shippingindustri, der pladerer for, at EU skal sætte værfter på listen, som ophugger skibe på strande. Ikke mindst efter efter en beslutning i Kina, der nu nægter at ophugge tonnage fra EU-lande, selvom visse kinesiske ophugningsværfter stod til at få det blå stempel af EU.
Problemet er dog slet ikke så stort, for der er rigelig kapacitet på de EU-godkendte ophugningsværfter. Sådan lyder det nu fra NGO'en Shipbreaking Platform, der har regnet på sagerne.
- Derfor skal shippingbranchens skræmmekampagne afvises, og EU-Kommissionen skal ikke bøje sig for de falske nyheder, der bliver spredt af rederierne, skriver Shipbreaking Platform i en pressemeddelelse.
NGO'en har regnet sig frem til, at der på de 21 nuværende EU-godkendte værfter er en kapacitet på mindst en mio. LDT (light displacement ton). I 2017 blev der ophugget mindre en 500.000 LDT fra EU-flaget tonnage. Dertil kommer 423.369 LDT fra 24 skibe, som skiftede et EU-flag ud med noget mere eksotisk få uger før, skibet blev sejlet op på en strand.
Mange af de 21 ophugningsværfter på EU's liste kan ganske vel kun tage mindre skibe, men mindst 10 af værfterne tager også større skibe, noterer NGO'en og understreger, at flere værfter i Italien samt Norge og andre lande uden for EU også forventes at komme på EU's liste, inden den træder i kraft 1. januar 2019.