23948sdkhjf

Redere: Der mangler ophugningsværfter i EU

Ophugningskapaciteten på EU's liste over godkendte værfter er langt fra tilstrækkelig, lyder det fra internationale sammenslutninger af redere, som også opfordrer til at ratificere Hong Kong-konventionen.

Et stigende antal skibe står til at blive hugget op frem mod 2020, hvor IMO's krav til både svovl og ballastvand kan gøre opdateringer af de ældste skibe til dårlige forretninger. 

Det kommer til at betyde trængsel på ophugningsværfterne, og hvis ikke skibene skal ende der, hvor pladsen er størst – på strande i Pakistan, Bangladesh og Indien – skal der handles nu.

Sådan lyder det fra en sammenslutning af internationale rederorganisationer, der mødtes tidligere i maj. Mødet var organiseret af Asian Shipowners' Association, og havde deltagelse fra Bimco, Ecsa, International Chamber of Shipping (ICS) og Intertanko. 

Skibsrederne har gennemgået listen over EU-godkendte ophugningsfaciliteter, der bliver obligatorisk at anvende fra udgangen af 2018.

- Det forventes, at der vil mangle faciliteter på EU-listen, når regulativet træder i kraft, skriver ICS i en opsummering af mødet mellem rederorganisationerne. 

Rederne hæfter sig ved, at der endnu ikke er et eneste værft på listen, som ikke ligger i EU. 

- Rederorganisationerne opfordrer på det kraftigste EU-kommissionen til at øge ophugningskapaciteten på EU-listen ved at inkludere faciliteter uden for Europa, skriver ICS.

Konvention halter

Særligt tanksektoren forventes at sende et stort antal skibe til skrot i de kommende år. I et globalt perspektiv opfordrer rederne nationer verden over til få ratificeret Hong Kong-konventionen, der skal sikre en vis standard inden for ophugning af skibe. 

Som Søfart tidligere har skrevet, blev Hong Kong-konventionen vedtaget af IMO helt tilbage i 2009. Den træder dog ikke i kraft før 24 måneder efter, at mindst 15 lande med mindst 40 pct. af verdenstonnagen har ratificeret den.

Læs også: Danmark tiltræder Hong Kong-konventionen

I Danmark sagde et stort flertal i Folketinget ja til at ratificere konventionen i 2017. Derudover har Belgien, Congo, Frankrig, Norge og Panama tilsluttet sig i skrivende stund.

Hong Kong-konventionen skal sikre, at ophugningen af skibe "ikke udgør nogen unødig risiko for menneskeligt helbred og sikkerhed, eller for miljøet". Flere ophugningsværfter på Alang-stranden i Indien lever allerede op til kravene i konventionen. 

Læs også: Rederier kritiserer EU-Kommissionen for nøl med skrotliste

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08