Wärtsilä valgt til ny LNG-bugserbåd
Wärtsilä har vundet sin første ordre på LNG-maskineri til bugserbåde.
Det er den Singapore-baserede operatør af slæbebåde PSA Marine, der nu tager et skridt mod renere luft i havnen, når selskabets to nybygninger bliver udstyret med dual fuel-maskineri.
De to bugserbåde bliver 28 meter lange med et pæletræk på 50 ton. De bliver forsynet med to Wärtsilä 20DF-motorer, som ifølge en pressemeddelelse primært skal køre på LNG.
Ordren, som blev landet i marts 2018, gælder dog ikke kun maskineri. Wärtsilä skal også levere et system til opbevaring og forsyning af brændstof, kaldet LNG Pac, foruden styrbare thrustere og Wärtsiläs Pro Touch-system. Fartøjerne skal bygges hos Pax Ocean, der har værfter i Kina, Indonesien og Singapore.
- Ved at være one-stop-shop for dette fartøj fra design til teknik og maskineri, kan Wärtsilä sikre en fuldt integreret og optimeret havnebugserbåd," siger Riku-Pekka Hägg, der er direktør for skibsdesign i Wärtsilä Marine Solutions.
Wärtsiläs udstyr vil blive leveret til værftet i slutningen af 2018, og fartøjerne forventes at begynde operation i Singapore Havn i midten af 2019.
Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker.