Danske havne investerer for over fem milliarder
Der er godt gang i investeringslysten hos de danske havne. Frem mod 2023 investerer de samlet over fem mia. kroner i primært anlægsprojekter. Størstedelen af investeringerne falder i perioden 2018-2020.
Det viser en rundspørge, som Licitationen - Byggeriets Dagblad har gennemført blandt en række af de danske havne.
Investeringerne dækker blandt andet arealudvikling og kajudvidelser.
- Havnene er - ligesom alle andre sektorer - under forandring som følge af, at markedet ændrer sig. De skal være i stand til fortsat at sætte de rette rammevilkår op for dem, der opererer på havnen. Og det kræver store investeringer at være konkurrencedygtig, siger Hans Arne Kristiansen, konstitueret direktør for brancheforeningen Danske Havne, generelt om investeringerne.
Flere udvidelser på vejLigesom Rønne Havn har andre danske havne også givet udtryk for yderligere udvidelsesplaner, der dog ikke er finansieret endnu
Søby Havn på Ærø ønsker at udvide med flere moler og kajanlæg for cirka 160 mio. kroner. En VVM-undersøgelse skulle være klar medio 2018 Esbjerg Havn har for nylig afsluttet en udvidelse på 250.000 kvm, men forventer at nå den maksimale kapacitet allerede næste år. Der er planer om at udvide for en mio. kvm mere (kaldet etape 5 og 6) På Frederikshavn Havn færdiggør Aarsleff snart etape 1 af udvidelsen og forventer senere i år at påbegynde Etape 2. Etape 3 er planlagt, men igangsættelse og tidsplan er ikke offentliggjort |
By & Havn investerer mest
By & Havn er den aktør, der investerer mest. Udviklingsselskabets formål er netop at udvikle arealer samt stå for havnedriften i Københavns Havn.
I perioden 2018-2020 er der her besluttet investeringer for 1,5 mia. kroner. Derudover er der potentielle projekter, som endnu ikke er endelig besluttet, for to mia. kroner i perioden 2018-2022. Det oplyser Carsten Boll, økonomidirektør i By & Havn.
- Der er med de 1,5 mia. kroner mere tryk på by end på havn, fortæller han med henvisning til, at størstedelen af beløbet vil gå til arealudvikling i Ørestad og Nordhavn foruden et parkeringsanlæg.
Investeringerne er "i høj grad" en konsekvens af de allerede solgte områder, som skal gøres klar, og nye områder, som skal forbedres til salg, fortæller han.
Investerer 1,5 mia. om året
Ifølge Danske Havne er det årlige investeringsniveau steget de sidste 10 år.
Investeringsgraden - målt som årlige bruttoinvesteringer i procent af omsætningen - blev forøget fra et niveau på 45 procent i 2014 til 62 pct. i 2016 og de planlagte investeringer udgør 85 pct. af omsætningen i perioden 2017-20, viser en undersøgelse, de har gennemført.
Det betyder, at sektorens samlede investeringsaktivitet årligt ligger i størrelsesorden 1,5 mia. kroner mod cirka en mia. kroner årligt i perioden 2015-16, og cirka 0,5 mia. kroner i perioden 2009-14.
Men kan Danmark bære alle de her investeringer?
- Det er op til havnene selv at vurdere deres business-case. Vi har ingen grund til at tro, at de laver projekter, som ikke giver forretningsmæssig mening. Man må gå ud fra, at de bruger deres sunde fornuft i investeringerne, siger Hans Arne Kristiansen.
Udsigt til mere
Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri, kommer med et forsigtigt gæt på, at havneområdet kan opleve aktivitetsvækst fremadrettet.
- Inden for kystsikring sker der meget som følge af blandt andet stigende vandstande. Man skal også huske på, at verdensøkonomien har det rigtigt godt, hvilket taler for, at skibstransporten holder niveau, selvom det meste stadigvæk foregår på land, siger han.
Læs mere: Rønne er i gang med første etape af stor havneudvikling
Mio. kroner | Beløb | Periode |
---|---|---|
Esbjerg | 25 | 2018 |
Femern* | - | 2020-? |
Frederikshavn | 330 | 2018-19 |
Grenaa | 30-35 | 2018 |
Hanstholm | 550-600 | 2018-20 |
Kalundborg | 200 | 2017-19 |
København (By & Havn) | 1.500 | 2018-20 |
Køge | 200 | 2018-22 |
Odense | 360 | ? |
Rønne | 600 | 2017-19 |
Skagen | 570 | 2019-21 |
Vordingborg | 307-312 | 2018-19 |
Aarhus | 368 | 2018-23 |
Samlet | 5.100 | |
*En del af totalbudgettet på 52,5 mia. kroner på den kommende faste Femern-forbindelse går til en midlertidig arbejdshavn. Femern A/S vil ikke oplyse værdien af arbejdshavnen |
Sådan gjorde viInvesteringsniveauet for de danske havne er fundet dels gennem en rundspørge blandt havneselskaberne og dels gennem oplyste summer i udbud.
Der er så vidt muligt udeladt investeringer i byggeri, eksempelvis bolig- og erhvervsejendomme. Langt størstedelen af det samlede beløb vedrører altså anlægsopgaver. Listen er ikke udtømmende, og der kan være igangværende eller kommende havneprojekter, som vi har overset. |