23948sdkhjf

Nu er det OK at fejle i Mærsk

Mærsk-formand Jim Hagemann Snabe gør i en ny portrætbog om Mærsk Mc-Kinney Møller op med den gamle reders nultolerance over for menneskelige fejl.

I en ny bog, der gennem interview med blandt andre en række tidligere og nuværende frontfigurer i Mærsk, gør den nuværende Mærsk-formand Jim Hagemann Snabe op med noget, der har været med til at præge kulturen i hele virksomheden – Mærsk Mc-Kinney Møllers nulfejlskultur. 

Det skriver Finans

- Det handler om at være bedst, hvor det gælder. Dér, hvor effekten er størst og mest afgørende for at kunne lykkes. Man skal kun være verdensklasse på de afgørende punkter, for der er naturligvis også brug for eksperimenter, hvor det er okay at lave fejl, siger Jim Hagemann Snabe i bogen "Husk Altid Ledestjernen – Arven efter hr. Møller" af Kirsten Jacobsen.

Det er ifølge flere analytikere, som Finans har drøftet sagen med, den helt rigtige strategi at lægge, hvis Mærsk skal komme sikkkert igennem en tid med store omstillinger i forretningen.

Blandt dem er Morten Imsgard fra Sydbank. Han giver udtryk for, at omstillingen kræver en anden indstilling til tingene, men Mærsk-kulturen hidtil har fordret.

- Der er ingen tvivl om, at han (Mærsk Mc-Kinney Møller, red.) har været visionær, men når én person er inde over så mange beslutningsprocesser, så får man til sidst også skabt en organisation, som har svært ved at forandre sig. Det er et eller andet sted dét, Mærsk slås med i dag. Man er kommet for sent i gang med at forandre sin forretning, siger han til Finans.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11