Zoffmann driver tre 'skibsværfter' på samme tid
Der er hele tre værksteder i brug når Steen Zoffmann bygger skibsmodeller på stribe - som kirkeskibsbygger viderefører han en ældgammel tradition og et håndværk, der er næsten forsvundet i Danmark
5
Billeder
En række billeder under loftet udgør den Zoffmann'ske byggeliste. Her peger han på en af de tre udgaver af femmasteren Kjøbenhavn – den der hænger i Eltang kirke.
Det spørgsmål stillede Steen Zoffmann, nu 75, sig selv, da han for nogle år siden forlod arbejdsmarkedet, fuld af virkelyst og trang til at skabe noget med sine hænder.
Svaret blev en hobby, der efterhånden er vokset så meget, at den ikke kun fylder ét, men hele tre værksteder i den lille landsby, hvor han bor mellem Horsens og Vejle.
Her bygger han skibsmodeller på stribe - modeller som i modsætning til skibe i fuld skala mest vil blive set nedefra. De bliver nemlig hængt op som kirkeskibe over hele landet, og efter gammel tradition er arbejdet med hvert enkelt kirkeskib en gave, Steen Zoffmann giver til den pågældende menighed.
Det er ikke helt tilfældigt, at Steen Zoffmanns store hobby har et maritimt tilsnit, for nok har han har haft et arbejdsliv med så mange facetter, at han ikke blot og bare kan tituleres som hverken styrmand/navigatør, lærer, snedker, fisker, socialpædagogisk projektejer eller sprogskoleleder. Men en ganske stor del af det har haft elementer af livet til søs.
Lærte at vedligeholde
Fra det idylliske bindingsværkshus midt i Bjerre Herred er der dog ikke udsigt til hav eller lyd af bølgeskvulp, mere en kaglen fra en flok rødbrogede høns, der sætter livet på spil ved at promenere på landsbyens bygade. Interessen for at arbejde med træ fik Steen Zoffmann allerede som ung, da han på rejse slog sig ned en tid ved et lille træskibsværft i middelhavsområdet.
- Vi var flere unge, der boede og arbejdede der. Jeg lærte at vedligeholde gamle træskibe med et minimum af værktøj,« fortæller han hen over skibsmodellerne, der i størrelse og skala hver især er tilpasset det kirkerum, de skal hænges op i.
Efter en tid i fiskeriet fortsætter Steen til søs med arbejde i handelsflåden, bl.a. hos Torm, senere navigatøruddannelse og styrmandsjobs i forskellige tyske coastere. Men træskibene lokker, og han bliver skipper på den galeaseriggede evert »Petrine« af Hamburg, der på ti-dages togter lærte unge mennesker mere om livet til søs og bl.a. astronomisk navigation.
Skipper på egen turbåd
I slutningen af 1980’erne er Steen at finde med hjemhavn Langør på Samsø. Her er han skipper på eget træskib, »Hjortholm« på 51 BRT, bygget i 1960 som industritrawler E 343 »Janette« af Esbjerg. Steen har bygget ekstra aptering på dækket med indretning til tur- og lystfiskersejlads.
Foruden alle de maritime gøremål bliver Steen Zoffmann også udlært som snedker. Han køber et snedkerværksted på Bornholm og får sælgeren til at være sin læremester. Snedkerglæden lever i og ved det maritime, og da »Hjortholm«s og Zoffmanns veje skilles, venter snart et nyt træskib - Vejle Amts skibsprojekt »Styrvolt«. Mens »Hjortholm« fortsat i dag sejler i Øresund som turbåden »Odysseus«.
Stempler ud som 62-årig
Siden følger nogle år hvor Steen arbejder med et socialpædagogisk opholdssted i land, og de sidste fire år på arbejdsmarkedet er han leder af en sprogskole i Vejle Kommune. Som 62-årig stempler han ud, og her er det, at historien om kirkeskibene og træarbejdet tager fart.
Bindingsværkshuset som han bor i bærer mange steder præg af Steens snedkerglæde med små finurlige detaljer; han har sat hele molevitten i stand fra A til Z, men efterhånden som glæden over kirkeskibene har spredt sig over hele landet, har skibsbyggeriet fået hovedrollen.
Tre gange »Kjøbenhavn«
Steen krøb ikke til opgaven: »Det begyndte med en model af det femmastede skoleskib »Kjøbenhavn«, fortæller han. Et spændende skib med mange detaljer - men også et forbillede, Steen nok ikke bygger flere modeller af nu. »Kjøbenhavn« viste sig nemlig meget populær som forbillede for kirkeskibe, og i dag hænger Steen Zoffmanns modeller af H.N. Andersens stolthed, der forsvandt med mand og mus i Sydatlanten julen 1928, i to eksemplarer i kirkerne i Veggerby og Eltang, mens et tredje og meget større »Kjøbenhavn« er på vej til Østermarie på Bornholm.
Det kunne ligne en serieproduktion, men om den slags er der ingenlunde tale. De tre modeller af samme skib er i hver sin størrelse, og Steen sætter en ære i selv at stå for håndværket i flest mulige detaljer. Det er en udfordring at bygge fra bunden, alt er forarbejdet med det konkrete kirkeskib for øje, og kun enkelte metalfittings er der bekendte der hjælper med.
Alsidige forbilleder
- Forbillederne for kirkeskibene er meget alsidige, beretter Steen:
- Når jeg får kontakt med en menighed, der ønsker sig et kirkeskib, lytter jeg naturligvis til deres ønsker, men en af fordelene ved at skænke mit arbejde væk, er at jeg naturligvis også selv bestemmer, hvad jeg vil og ikke vil. Og med min tredje model af 'Kjøbenhavn' vil jeg nok ikke bygge flere modeller af den. Der er så mange andre spændende muligheder.
Alsidigheden understreges af de projekter, der står til søsætning / ophængning i de kommende måneder: En knarr fra vikingetiden er klar til indvielse i Glenstrup kirke ved Hobro den 24. maj, mens man i Hem ved Mariager den 6. maj tager imod et helt lokalt skib: Den tomastede skonnert »Alexander«, der var Hobro-skibsbygger Tommerups første større nybygning i 1914 og i en menneskealder sejlede cement ud til danske kunder fra fabrikkerne Kongsdal og Dania ved Mariager Fjord.
Villingerød kirke på Vestsjælland fik i februar en model med ålekvasen »Anna« som forbillede, og i september sejler den træbyggede bilfærge »Næssund« i model ind i Karby kirke nærmest overfarten på Mors.
Til Guldbjerg på Nordfyn har Steen bygget den legendariske langfarer »Pamir«, mens det norske skoleskib »Sørlandet« pynter i Stouby kirke, og kirkegængerne i Kolby på Samsø kan se på et romersk oldtidsskib. Vedbæk i Nordsjælland har det gamle orlogsskib »Dronning Marie«, og til kirken i Yding er en barkentine på vej.
Fuld dæksudrustning
- også den usynlige
Og det er blot en række af de kirkeskibe, der er »søsat« under Steen Zoffmanns kyndige og flittige hænder; endnu flere projekter er under opsejling, og ind imellem bliver der også tid til at hjælpe med renovering af et ældre kirkeskib, der er blevet lidt "træt". Dog på lidt andre vilkår end nybygningerne. Jo, der er nok at gøre på det Zoffmann’ske skibsværft. Og en stor model af en af de første »Julle/Kalle« færger fra Juelsminde-Kalundborg overfartens start i 1962, tiltænkt et museum i Juelsminde, illustrerer at også andre end kirkerne har glæde af skibsværftets produktion.
Med den høje aktivitet er det nødvendigt med ikke bare et eller to, men hele tre værksteder, så flere modeller kan være undervejs samtidig - på forskellige byggestadier. Det duer for eksempel ikke at slibe og male i samme værksted - så kommer der alt for let slibestøv i lakken på den fine nye og næsten færdige model.
Som i øvrigt altid leveres med fuld dæksudrustning - også i de områder af dækket, der altid vil være usynlige for både kirkegængere, præst og kirketjener, al den stund at skibene ses i fiskeperspektiv.
- Tingene skal være i orden, konstaterer Steen Zoffmann. Han vil ikke være bekendt at sende et skib ud, der ikke er rustet til det kommende togt!