Danish Decoration har skiftet fokus til ombygninger
En af de første gange Søfart beskæftigede sig med det nuværende boomene krydstogtmarked var i dets første fase, hvor antallet af skibe i de europæiske værfters ordrebøger endnu ikke var bemærkelsesværdigt højt. Det, der dengang i starten af nullerne gav en antydning af det forestående boom, var derimod kontraheringerne af de første ekstremt store skibe, som lå pænt på den anden side af 200.000 Bt og 5.000 passagerer.
Vi besøgte i 2010 Nørresundby-virksomheden Danish Decoration om bord på verdens dengang største krydstogtskib ’Allure of the Seas’, mens det blev udrustet ved byggeværftet i finske Turku. Her var Danish Decorations folk bl.a. i gang med at udføre en turnkey-opgave for værftet med apteringsarbejdet i et af rummene ved skibets ikoniske Viking Crown Lounge på dæk 17.
Her næsten otte senere, hvor ordrebøgerne for at par uger siden rundede 100 krydstogtskibe, har vi stillet nogle opfølgende spørgsmål til den danske apteringsvirksomhed, nærmere bestemt til Project Manager Tina Kjeldgaard, der også var med dengang. Spørgsmålene er stillet per e-mail, da Tina Kjeldgaard befandt sig i USA.
Hvordan forløb perioden fra 2010 og frem til krydstogtordre-boomet for alvor satte ind?
– Vi brugte tiden på dels at kappe navlestrengen som konsulenter og dels til og tage turnkey-opgaver direkte fra de store krydstogtsrederier!
Er jeres ordrebog så vokset proportionalt med værfternes ordrebøger på krydstogtskibe?
– Ja det er den indirekte i takt med, at rederierne får flere og flere nye skibe. For så skal de gamle skibe renoveres up i standard – og det er vores niche i dag!
Er jeres fokus og forretningsmodel i dag den samme, som da jeg talte med jer i 2010?
– Ja og nej. Vi har stadig samme grundlag – det vil sige, vi er en meget lille fast organisation, der køber alle ydelser baseret på det enkelte projekt. Ellers har vi valgt at fokusere på en niche – nemlig public-områder i meget høj kvalitet på ombygninger af de større krydstogtskibe, direkte for rederierne. Det har været vores udgangspunkt siden 2012!
Hvor stor er virksomheden i dag?
– Vi er som sagt en meget lille organisation, men vi har i travle perioder op til 150 mand i gang!
Har I mærket, at der nu for alvor også er kommet gang kontraheringerne af store ro/pax-færger – eller er I alene, qua referencelisten, fokuseret på cruise-området?
– Vi har siden 2012 været fokuseret på cruise-området lige med undtagelse af et par enkelte småting!
Er Kina et interessant for jer? Landet har jo sikret sig et stort antal store ro/pax-færge-ordrer til vestlige kunder– og er jo formentligt også stærkt på vej til at markere sig inden for bygning af krydstogtskibe!
– Lige nu er Kina ikke interessant for os som sådan, da tidshorisonten på renoveringsprojekterne er så meget kortere end på nybygningerne. Der har været diskuteret og forsøgt med ombygninger i Kina, men indtil nu har ingen af rederierne turde hoppe på det!
Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Indretning/aptering.