Danske Maritime blæser til opgør med IMO-regler
Når der senere i denne uge er møde i IMO's underkommitté SSE (ship system and equipment), vil Danske Maritime stille med et forslag om at ændre reglerne for, hvordan sprinklerdyser på færgers vogndæk skal placeres.
Som reglerne er nu, må dyserne højst være sænket 60 cm fra loftet, for at de kan sprede vand over og imellem alle køretøjer på dækket. Men det giver ikke mening med de stadig større færger, der kommer på havet i dag, mener Danske Maritime.
Brancheorganisationen forklarer i en pressemeddelelse, at det er fornuftigt at sikre en god spredning af vandet, men at et "bastant" afstandskrav til placering af dyserne tvinger værftere og skibsdesignere til at vælge uhensigtsmæssige løsninger.
- Afstandskravet kan have været praktisk og fornuftigt engang, men da skibene bygges større i dag og til øgede belastningskrav, er dimensionerne gået op, siger teknisk chef i Danske Maritime Valdemar Ehlers.
Pladedragerne under dæk har i dag højder på op til 1,5 meter med en betydelig flange. Det giver store skygger og dermed områder, som ikke er beskyttet af vand fra sprinklerne 60 cm fra loftet.
”Der er eksempler på, at opfyldelse af dette krav har medført, at to sæt sprinklere er blevet monteret – ét til at tilfredsstille kravet og ét til at kunne slukke en eventuel brand,” siger Valdemar Ehlers.
Danske Maritime har stillet forslag til IMO om, at det oprindelige krav bliver revurderet med henblik på, at der fremover kan sikres "tilfredsstillende ydeevne for sprinklersystemer med god dækning af relevante områder og last" på alle typer og størrelser af ro/ro-skibe.